Województwo Łódzkie rozpisało przetarg na wykonanie studium nowej linii kolejowej stanowiącej połączenie linii kolejowych nr 24 i 131 w rejonie kopalni w Bełchatowie. Celem jest stworzenie korytarza transportowego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń / Wieruszów.
Celem projektu jest, jak podaje samorząd, budowa nowej linii kolejowej łączącej linię kolejową nr 24 (z projektowanym jej wydłużeniem w kierunku Bogumiłowa), realizowanych w ramach Kolei +, z linią kolejową nr 131 i docelowe utworzenie korytarza transportowego łączącego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – LK 131 – Wieluń/Wieruszów. Według założeń linia ma być jednotorowa, z mijankami. Założono prędkość maksymalną wynoszącą 160 km/h, dopuszczalny nacisk osi wynoszący 221 kN/oś oraz 100-metrowe perony z rezerwą pod rozbudowę do 200 m. Wykonawca przeanalizuje ofertę przewozową w trzech wariantach: minimalnym (cztery pociągi na dobę), maksymalnym (co 30 min. w szczycie i co 60 min. poza), pośrednim.
Zadaniem wykonawcy będzie selekcja wariantów i wskazanie preferowanego przebiegu. W tym celu projektant będzie musiał zdefiniować co najmniej pięć wariantów inwestycyjnych, w tym trzech opierających się na wstępnych wariantach zamawiającego. Projektant określi też propozycje lokalizacji peronów.
mat. UMWŁAnalizy powinny uwzględnić kwestie m.in. czasów podróży, wpływu na środowisko przyrodnicze, poprawę mobilności i dostępu społeczeństwa do transportu kolejowego. Kolejne etapy prac przewidują m.in. wykonanie prognoz społeczno-gospodarczych i analiz rynku usług transportowych, identyfikację obszaru oddziaływania linii kolejowej, konsultacje społeczne oraz z samorządami i innymi interesariuszami, szczegółowe analizy wariantów prognozami ruchu, analizy ruchowo-eksploatacyjne, analizy techniczne i wykonalności, oszacowanie kosztów, analizy środowiskowe, finansowe i ekonomiczne, harmonogram. Końcowym etapem będzie opracowanie studium wykonalności.
Termin składania ofert mija 6 czerwca. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie personelu – kierownika zespołu (10%), eksperta ds. finansowo-ekonomicznych (15%) oraz ds. infrastruktury kolejowej (15%). Na wykonanie opracowania przeznaczono nieco ponad dziewięć miesięcy. Województwo zamierza realizować projekt z regionalnych środków unijnych.
Przypomnijmy – w lipcu zeszłego roku PKP PLK
podpisały umowę na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze z ok. 7-kilometrowym wydłużeniem do Bogumiłowa. Warte 15,5 mln zł prace projektowe finansowane są z programu Kolej Plus. Dokumentacja ma być gotowa w I kw. 2026 r., natomiast prace budowlane zaplanowano na lata 2027-2029. Więcej pisaliśmy o tym
tutaj.