Województwo łódzkie nie dofinansuje elektryfikacji trasy kolejowej do Opoczna z Regionalnego Programu Operacyjnego. Do wykorzystania na inne inwestycje kolejowe jest więc prawie 9 mln euro środków unijnych. Wiemy już, że pieniądze te będą wydane na przedsięwzięcia taborowe.
Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego wspólnie zgłosiły do rządowego programu Kolej Plus
projekt dotyczący modernizacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną. Przedsięwzięcie ma obejmować także elektryfikację tego nieczynnego w ruchu pasażerskim od 2009 r. ciągu. Plan współpracy międzyregionalnej w istotny sposób wpłynął na własne założenia inwestycyjne UMWŁ.
Pieniądze unijne zostaną na koleiSamorząd wcześniej chciał bowiem przeprowadzić prace na krótszym odcinku trasy – z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Władze regionu
zrezygnowały z tej inwestycji, licząc, że – choć w późniejszym terminie – uda się ją przeprowadzić w większym zakresie i z dużym dofinansowaniem zewnętrznym. Porzucony projekt miał jednak również zostać dofinansowany – ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020.
`Urząd marszałkowski jako instytucja zarządzająca programem musiał więc zarządzić sporymi środkami, które zostały uwolnione, a muszą zostać wykorzystane w relatywnie krótkim czasie. Już wcześniej region zapewniał, że przeznaczy je na przedsięwzięcia związane z transportem szynowym. Teraz konkretyzuje swoje plany.
Konkretne przedsięwzięcia ze wsparciem poznamy w czerwcu – Środki te zostały przeznaczone na projekty dotyczące taboru kolejowego – poinformował nas Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. UMWŁ planuje rozstrzygnąć w czerwcu konkurs, który wyłoni konkretne przedsięwzięcia przewidziane do realizacji. Zgodnie z treścią ogłoszenia środki będą mogły zostać przeznaczone na zakup lub modernizacje taboru kolejowego oraz prace w zapleczach technicznych. Do rozdysponowania jest prawie 9 mln euro. Maksymalny poziom dofinansowania inwestycji wynosi 85 proc.
Przypomnijmy, że wciąż trwa rozwój parku taborowego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Spółka jest w trakcie przetargu na zakup trzech hybrydowych spalonowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych. Mają one pozwolić jej na rozpoczęcie obsługi tras do Opoczna i Spały.