Wstępne założenia województwa łódzkiego dotyczące udziału w programie Kolej+ są bardzo ambitne. Samorząd planuje wybudować dwa nowe odcinki (z Bełchatowa do Kleszczowa i z Chorzewa-Siemkowic do Wielunia), zelektryfikować dwie istniejące trasy (z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa i z Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno do Skarżyska-Kamiennej) i zmodernizować istniejące torowiska. Dziś marszałek województwa zawiera w tej sprawie wstępne porozumienia z innymi samorządami.
Samorząd województwa łódzkiego poinformował o swoich planach dotyczących uczestnictwa w rządowym programie Kolej+. Marszałek województwa Grzegorz Schreiber podpisuje dziś listy intencyjne z innymi samorządami, które mają zainicjować współpracę dotyczącą trzech inwestycji. Pierwsza z nich dotyczy linii kolejowej nr 24 biegnącej z Piotrkowa Trybunalskiego przez Bełchatów do Rogowca, która wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym.
Zamiast likwidacji linii bełchatowskiej dojdzie do jej wydłużenia? Według propozycji władz regionu trasa ta miałaby zostać zelektryfikowana i przedłużona do Kleszczowa. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu rozważana była nawet likwidacja tego odcinka w ramach planowanej optymalizacji sieci PKP PLK. Zarządca infrastruktury odstąpił jednak od pomysłu na wniosek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Choć samorząd wskazywał wtedy na możliwość wykorzystania trasy do Bełchatowa w ruchu pasażerskim, przez lata nie powstawałły konkretne plany reaktywacji przewozów. Jeśli województwo pozyska środki na elektryfikację, wydaje się, że szanse na skierowanie tam pociągów regionalnych będą bez porównania większe niż dotychczas.
Kolejnym z projektów, które marszałek zamierza zrealizować dzięki wsparciu z programu Kolej+, jest budowa nowej linii kolejowej, która połączyłaby Magistralę Węglową (linia nr 131) z linią nr 181 Herby Nowe – Oleśnica. Trasa miałaby wybiegać z węzłowej stacji Chorzew-Siemkowice i kończyć się w Wieluniu. Dałoby to temu ostatniemu miastu o wiele lepsze niż dziś połączenie do Łodzi (przez Chorzew-Siemkowice i Zduńską Wolę). Nie zdecydowano się na wnioskowanie o budowę nowego odcinka z Chorzewa-Siemkowic do Bełchatowa (taka koncepcja pojawiała się w przeszłości).
Oczekiwane wspólne plany województw łódzkiego i świętokrzyskiego Ostatnie z przedsięwzięć ma być realizowane wspólnie z województwem świętokrzyskim. Marszałkowie z obu regionów mają podpisać dziś dokumenty niezbędne do przygotowania studium projektowo-technicznego dotyczącego modernizacji i elektryfikacji linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną. Przypomnijmy, że już wcześniej władze regionu łódzkiego
zapowidziały, że zamierzają wraz z PKP PLK zelektryfikować swój odcinek tej trasy – z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna.
O ile pomiędzy Tomaszowem a Opocznem kursują wciąż spalinowe pociągi uruchamiane przez Polregio, o tyle feagment istotnego dawniej ciągu z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej pozostaje nieczynny w ruchu pasażerskim. Zawieszenie przewozów nastąpiło w roku 2009, kiedy z rozkładu jazdy wykreślono dwie ostatnie pary kursów osobowych. Przez kilka kolejnych miesięcy na odcinku Skarżysko-Kamienna – Końskie kursowała zastępcza komunikacja autobusowa, ale szybko przestano ją utrzymywać.