Modernizacja linii nr 131 objęła m. in. infrastrukturę pasażerską w Działoszynie. Samorząd województwa łódzkiego nie ma jednak planów przywrócenia tam pociągów regionalnych. Wyremontowany przystanek pozostaje więc nieużywany, a w przyszłości zatrzymają się przy nim tylko nieliczne pociągi dalekobieżne.
Latem informowaliśmy na naszych łamach o zakończeniu przebudowy przystanku Działoszyn położonego przy linii kolejowej nr 131 Chorzów-Batory – Tczew. Remont był częścią modernizacji fragmentu historycznej Magistrali Węglowej na odcinku łączącym województwa śląskie i łódzkie. Do dziś z obiektu nie skorzystał jednak ani jeden pasażer, bo trasy pomiędzy węzłami Herby i Chorzew-Siemkowice nie obsługują żadne pociągi pasażerskie.
Piętnaście lat od likwidacji ostatnich kursów osobowych
Wiemy już także, że nie ma perspektyw na uruchomienie pociągów regionalnych, które zatrzymałyby się przy dopiero co wyremontowanym przystanku. – Na dzień dzisiejszy zaktualizowany plan transportowy województwa określający sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności [publicznej], nie przewiduje organizacji przewozów kolejowych przez nasze województwo na południowym odcinku linii kolejowej nr 131 od stacji Chorzew-Siemkowice [w kierunku Chorzowa] – poinformował nas bowiem Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Przypomnijmy, że połączenia osobowe na odcinku Chorzew-Siemkowice – Działoszyn – Herby Nowe zostały zawieszone w grudniu 2009 r.
Później z trasy krótko korzystał jeszcze uruchamiany na zasadach komercyjnych przez ówczesne Przewozy Regionalne interRegio „Bursztyn” z Katowic do Gdyni. Liczba jego zatrzymań była przy tym istotnie ograniczona. Od momentu likwidacji kursu w 2011 r. po „Węglówce” w rejonie Działoszyna jeżdżą wyłącznie pociągi towarowe.
Mieszkańcom musi wystarczyć autobus dowozowy
Dlaczego PKP PLK zdecydowały się więc na inwestycję w nieużywane od lat perony? Latem zarządca infrastruktury tłumaczył, że oparł się na deklaracji PKP Intercity, które zapowiedziało uruchomienie dwóch par codziennych pociągów łączących Górny Śląsk z Ziemią Łódzką w perspektywie roku 2030. Plany te potwierdził narodowy przewoźnik, na razie nie znamy jednak szczegółów oferty ani daty ewentualnego startu obsługi trasy. Wiemy jedynie, że państwowy operator zakłada realizację dwóch par kursów dziennie.
Województwo łódzkie podkreśla jednocześnie, że 15 grudnia włączyło Działoszyn do siatki komunikacyjnej funkcjonującej dzięki finansowaniu z kasy regionu. – Od nowego rozkładu jazdy 2024/2025 uruchomione są przewozy z Łodzi do Częstochowy na linii nr 131 i 146 oraz zapewniona jest kolejowa komunikacja autobusowa dowożąca do kolei mieszkańców miejscowości oddalonych od [czynnej] linii kolejowej, w tym Działoszyna – usłyszeliśmy. Kursy zrealizuje tam swoimi autobusami ŁKA. Dzięki temu dostęp do wojewódzkiego transportu publicznego odzyskuje miasto mające 5,5 tys. mieszkańców.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.