Dziś, około godziny 12:30, ze stacji Łódź Kaliska w swój pierwszy kurs wyjechał trzeci zmodernizowany dla województwa łódzkiego przez ZNTK Mińsk Maz. elektryczny zespół trakcyjny EN57. Wszystkie zmodernizowane składy zaprezentowali m. in. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk i marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Jest to jednocześnie ostatni z ezt zmodernizowanych w projekcie wartym 23 469 980 zł, realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 16 107 500 zł.
Zaprezentowany dziś pociąg EN57AKM - 3005, podobnie jak dwa wcześniejsze, będzie jeździł na trasach obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. - To przypadek, że spotykamy się pierwszego dnia wiosny, ale mam nadzieję, że oznacza to początek wiosny na łódzkiej kolei - powiedział marszałek Stępień. Przypomniał on, że podczas podpisywania umowy na modernizację trzech składów obecny był minister Grabarczyk, który pilotował cały projekt.
-Zależy nam na tym, żeby tabor polskiej kolei był coraz bardziej nowoczesny. Na modernizację pociągów Przewozów Regionalnych rząd przeznaczył 3,5 miliarda złotych - mówił dziennikarzom minister infrastruktury. - Marszałek obiecywał, że wiosną łódzkie będzie miało zmodernizowane pociągi i słowa dotrzymał - zaznaczył Grabarczyk.
Według harmonogramu umowy, pierwszy pociąg miał zostać dostarczony na przełomie października i listopada, drugi - w połowie listopada, a trzeci - w grudniu. Tymczasem w grudniu do Łodzi przybył dopiero pierwszy ze zmodernizowanych składów. - I wykonawca zapłacił za to kary umowne - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" marszałek Stępień. Dodał, że ryzyko opóźnień było wkalkulowane w tak dużym zakresie modernizacji, ale jak zaznaczył, w przeprowadzonej ankiecie 95% podróżnych było zadowolonych ze zmodernizowanych pociągów co oznacza, że warto było czekać.
Trzeba przyznać, że modernizacja EN57 dla województwa łódzkiego ma zdecydowanie najszerszy zakres ze wszystkich dotychczas przeprowadzonych, być może z wyjątkiem przebudowy na typ 14WE dokonanej w Newagu dla warszawskiej SKM. Najważniejsze jej elementy to: klimatyzacja całej przestrzeni pasażerskiej, oraz zabudowanie silników asynchronicznych LK-450 X6 wraz z nowoczesnym falownikowym układem napędowym. Więcej o zakresie modernizacji pisaliśmy tutaj.
- To są najbardziej "wypasione" EN57 w Polsce, i nie można tej modernizacji z niczym porównać, również z 14WE, gdzie nie były modernizowane wózki. Z tego wzięły się opóźnienia - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Krzysztof Adamski, członek zarządu ZNTK Mińsk Mazowiecki. - Kiedy przy tak dużej modernizacji opóźni się dostawa choć jednego podzespołu, musimy czekać z dostawą całego składu - tłumaczył Adamski. Jak dodał marszałek Stępień, piewrsze dwa składy nie były wolne od usterek, ale według niego udało się je wyeliminować. - To była pionierska modernizacja - uzupełnił minister Grabarczyk. Wszyscy trzej liczą, że pozostałe województwa pójdą teraz przykładem łódzkiego i przygotują dla pasażerów PR "wypasione" EN57.
Fotorelacja z dzisiejszej prezentacji pojazdów dostępna jest tutaj.