Mimo niewielkiego ruchu PKP PLK nadal utrzymują linię kolejową biegnącą z węzła Koluszki do Regien. Trasa ma bowiem spore znaczenie wojskowe, choć dawniej była wykorzystywana także w ruchu pasażerskim. Pociągów osobowych było tam jednak zawsze bardzo niewiele, co nie zaskakuje w kontekście bardzo peryferyjnego położenia przystanku końcowego.
Bodaj najmniej znaną linią kolejową znajdującą się na terenie województwa łódzkiego jest krótka trasa oznaczona numerem 44 łącząca posterunek Mikołajów z przystankiem Regny funkcjonującym niegdyś również pod nazwą Budziszewice Łódzkie. Skromny ruch pasażerski był tam utrzymywany do lat 90. zeszłego stulecia. Nieliczne pociągi osobowe z Koluszek obsługiwały wówczas jednostki serii EN57. Dziś ich wjazd do Regien byłby niemożliwy, bo odcinek został zdezelektryfikowany.
Znaczniejsze prace wykonano trzy lata temu
Żadnych planów przywracania tam połączeń pasażerskich zresztą nie ma. Wychodząca z posterunku znajdującego się w obrębie węzła Koluszki linia kończy się bowiem w pewnym oddaleniu od niewielkich miejscowości, a potencjalny potok podróżnych byłby znikomy. Przed kilkunastoma laty odcinek przeszedł jednak gruntowny remont, bo w Regnach znajduje się jednostka wojskowa, a Ministerstwo Obrony Narodowej zadecydowało o przywróceniu możliwości dostaw do niej przy pomocy kolei. W 2012 r. trasę obsłużył nadzwyczajny pociąg pasażerski, ale przejazd miał charakter jednorazowy.
Jak zapewnia zarządca infrastruktury, również obecnie odcinek jest przejezdny. – Zapewniamy utrzymanie i przejezdność tej linii kolejowej. Na bieżąco prowadzone są niezbędne prace – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Skala ruchu towarowego jest przy tym niewielka – nasz rozmówca twierdzi, że pociągi uruchamiane są w zależności od potrzeb przewoźników, nie precyzując ich orientacyjnej liczby.
Niemal trzy dekady bez ruchu pasażerskiego – i bez perspektyw jego powrotu
Ostatni znaczniejszy remont przeprowadzono tam trzy lata temu. – W 2019 r. wymieniliśmy ok. tysiąc podkładów – opisuje nasz rozmówca. Spółka wydała wówczas na ten cel pół miliona zł. Wykonawcą inwestycji był ZRK DOM z Poznania. W najbliższym czasie nie są planowane kolejne istotniejsze inwestycje, nie doczekamy się więc np. ponownego rozwieszenia nad torowiskiem sieci trakcyjnej.
Wydaje się jasne, że przyszłość tej służącej dawniej także celom cywilnym linii zależy od potrzeb wojska. To w ostatnich dwóch dekadach znacznie zwiększyło swoje zainteresowanie transportem kolejowym, finansując remonty kilku nieczynnych przez wiele lat odcinków,m.in. do Krapkowic na Opolszczyźnie czy do Przewozu niedaleko Żagania. Trasa do Regien jest jedyną wykorzystywaną wyłącznie przez służby podległe MON na terenie województwa łódzkiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.