W grudniu nowe połączenia uruchomi Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Równolegle dodatkowe kursy zostaną uruchomione także przez Przewozy Regionalne. Więcej ma być pociągów do Tomaszowa Mazowieckiego i Warszawy, zaś oferta w pozostałych kierunkach międzywojewódzkich pozostanie na poziomie zbliżonym do obecnego.
W grudniu rozpocznie się proces przejmowania obsługi kolejnych tras regionalnych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Po objęciu linii z Łodzi do Sieradza, Łowicza, Kutna i częściowo Skierniewic przewoźnik będzie uruchamiał swoje kursy na linii Kutno – Łowicz – Skierniewice, a także
w dalszej kolejności w relacjach z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Tomaszowa Mazowieckiego. Pierwsze zmiany w tym kierunku nastąpią już w grudniu, kiedy ŁKA uruchomi swoje pierwsze kursy Kutno – Skierniewice.
Liczba pociągów do Poznania, Wrocławia czy Torunia bez zmianBędzie oznaczać to zmniejszenie liczby kursów realizowanych tam przez Przewozy Regionalne. Pomimo to,
jak informował wcześniej przewoźnik, ogólna skala przewozów zleconych w 2019 r. przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, nie ulegnie istotnej zmianie w stosunku do stanu obecnego. – Praca eksploatacyjna spółki Przewozy Regionalne w roku 2019 zaplanowana została na poziomie podobnym jak [w rozkładzie jazdy] 2017/2018 – potwierdza Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ.
Niejako w zamian za kilometry utracone w północnej części województwa Polregio uruchomi więc więcej pociągów na innych trasach. – Planowane jest rozszerzenie oferty przewozowej Przewozów Regionalnych na liniach komunikacyjnych Łódź – Warszawa i Łódź – Tomaszów Mazowiecki. Natomiast na liniach komunikacyjnych międzywojewódzkich oferta przewozowa zostanie utrzymana na poziomie obecnego rozkładu jazdy 2017/2018 – zapowiada nasz rozmówca.
UMWŁ coraz istotniejszym organizatorem na linii do Warszawy Grzegorz Sławiński zaznacza, że na razie nie opracowano jeszcze ostatecznego rozkładu jazdy obowiązującego w przyszłym roku. Szczegółowe informacje dotyczące rozszerzenia obsługi komunikacyjnej Tomaszowa i wzmocnienia połączenia ze stolicą zostaną więc podane po zakończeniu wszystkich uzgodnień. Samorząd przypomina także, że zmiana przewoźnika na trasie Skierniewice – Łowicz – Kutno będzie związana z zakupem przez ŁKA nowego taboru.
Warto zauważyć, że choć najważniejszym przewoźnikiem na trasie z Łodzi do Warszawy pozostaje PKP Intercity, od kilku lat rola połączeń zamawianych lub koordynowanych przez UMWŁ stopniowo rośnie. W ostatnim czasie rozszerzano jednak przede wszystkim ofertę pociągów weekendowych uruchamianych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Wówczas kursy iR nie są realizowane.