fot. Elżbieta Tomes/PKP PLKBudowa przystanku kolejowego Pabianice Północne
Zarządca infrastruktury kolejowej zapowiada otwarcie trzech nowych przystanków, które mają ułatwić dojazd do stolicy aglomeracji z sąsiednich miejscowości. Dwa z nich są budowane w ramach rządowego programu przystankowego, jeden – dzięki funduszom europejskim starej perspektywy. PLK unikną więc problemów z rozliczeniem dotacji.
W najbliższym czasie ma zakończyć się budowa trzech przystanków kolejowych zlokalizowanych przy liniach nr 14, 15 i 16. Są to trasy wybiegające z Łodzi odpowiednio w stronę Sieradza, Łowicza i Kutna. Wszystkie te odcinki są intensywnie wykorzystywane w ruchu regionalnym przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która ma zapewniać lepszą dostępność połączeń dla mieszkańców Pabianic, Zgierza i Jedlicza.
Program przystankowy zgodnie z planem
Dwa z przystanków powstają w ramach tzw. rządowego programu przystankowego na lata 2021 – 2025. Przy linii łowickiej trwa budowa peronu o nazwie Zgierz-Rudunki. Znacznie skrócić ma się droga do pociągów dla mieszkańców północno-wschodniej części miasta. O powstanie takiego przystanku w 2019 r. wnioskował prezydent Zgierza. Podobny, bo również jednokrawędziowy przystanek powstaje przy linii kutnowskiej. Otrzyma on nazwę Jedlicze k. Zgierza i będzie leżeć nieco na północ od miasta, zapewniając dojazd do wsi o nieco nietypowych nazwach Jedlicze I i Jedlicze II.
– Budowa tych przystanków rozpoczęła się na wiosnę tego roku – przypomina Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W obu przypadkach prace toczą się zgodnie z planem. Zamierzamy oddać te przystanki podróżnym do końca 2023 r. – zapowiada nasz rozmówca. Nawet jeśli nie stanie się to w połowie grudnia, gdy w życie wejdzie nowy roczny rozkład jazdy, postoje powinny zostać wprowadzone najwyżej kilkanaście dni później.
Kończy się opóźniona inwestycja RPO
Znacznie później niż zakładano pierwotnie otwarty będzie natomiast przystanek Pabianice Północne budowany przy trasie do Sieradza. Dwa jednokrawędziowe perony zlokalizowane przy ul. Lutomierskiej w północnej części miasta miały być gotowe w 2021 r., ale PKP PLK kilkakrotnie powtarzały przetarg na roboty z powodu wyższych niż zakładane oczekiwań oferentów. Ostatecznie roboty rozpoczęły się wiosną, a pewną presję czasową wywoływała konieczność rozliczenia dotacji na budowę peronów do końca grudnia. Ta inwestycja jest bowiem prowadzona dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020. – Zakończenie realizacji nastąpi w czwartym kwartale tego roku – zapewnił jednak przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych.
Jeszcze w 2023 r. sfinalizowana ma zostać także modernizacja dwóch istniejących wcześniej przystanków prowadzona w ramach rządowego programu przystankowego. Mowa tu o obiektach Zaosie i Żakowice Południowe. – Rządowy program przyczyni się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej – ocenia Rafał Wilgusiak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.