Województwo łódzkie zapowiada realizację trzeciego etapu tzw. projektu przystankowego – sztandarowego programu obejmującego przybliżanie przystanków kolejowych do miejscowości i przebudowę istniejących peronów. Być może jedną z tras, które obejmie kolejna edycja, będzie linia nr 22. Nie wiadomo jednak na razie, czy pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Drzewicą będą kursować regionalne pociągi pasażerskie.
W marcu informowaliśmy o dość szerokich planach inwestycyjnych województwa mazowieckiego
dotyczących linii kolejowej nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Samorząd przygotowuje trzy duże projekty infrastrukturalne. Obejmują one odpowiednio rewitalizację linii, opracowanie studium wykonalności modernizacji ciągu Koluszki – Radom – Dęblin i stworzenie infrastruktury dla systemu kolei aglomeracyjnej w Radomiu.
UMWŁ przebada potencjał przewozowyWiemy już, że mająca dziś niewielkie znaczenie trasa pozostaje także w kręgu zainteresowania województwa łódzkiego. Region zapowiadał już wielokrotnie, że po zakończeniu toczących sie prac modernizacyjnych rozważy wznowienie ruchu na swoim odcinku trasy (został on zawieszony dwa lata temu, co było tłumaczone bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony pasażerów. Należy jednak dodać, że do podróży nie zachęcała bardzo uboga oferta – uruchamiano tylko dwie pary pociągów).
– Województwo łódzkie rozważa wznowienie przewozów na tej trasie po zakończeniu prac inwestycyjnych i utrzymaniowych na linii kolejowej nr 22 przez zarządcę infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, od [początku obowiązywania] rozkładu jazdy pociągów 2019/2020 – wskazał konkretną datę potencjalnej reaktywacji Dariusz Kulas z Biura Prasowego UMWŁ. – Jednakże decyzja poprzedzona zostanie odpowiednimi badaniami, które pozwolą nam na uksztaltowanie oferty na tej linii – zapowiada. Nie precyzuje przy tym, jak miałyby wyglądać przygotowania.
Co obejmie trzeci projekt przystankowy? Bardziej interesująca wydaje się jednak druga część przesłanego do naszej redakcji stanowiska. – W przypadku, gdy analiza wykaże zasadność uruchomienia tych połączeń, to UMWŁ rozważy [także] ewentualną modernizację istniejących przystanków na tym odcinku. Do PKP PLK zgłosiliśmy etap III tzw. projektu przystankowego, w ramach którego działania te mogłyby być podjęte – stwierdza bowiem nasz rozmówca.
Wiadomość ta jest istotna nie tylko dla mieszkańców południowo-wschodniej części województwa łódzkiego. Wyznacza ona bowiem ogólny kierunek interwencji w kolejnej perspektywie finansowej UE. Projekt przystankowy jest tymczasem jednym z najważniejszych elementów poprawy funkcjonowania transportu kolejowego w regionie łódzkim. W ramach pierwszego i drugiego etapu inwestycji wybudowano szereg nowych przystanków, głównie w ścisłej aglomeracji łódzkiej, i zmodernizowano przystanki na terenie Łodzi, a także na liniach łowickiej i kutnowskiej, a kolejne podobne prace zaplanowane są na ostatni okres obecnej perspektywy finansowej UE.
Przystanek w Tomaszowie wyremontowany przed zawieszeniemWarto przy tym przypomnieć, że leżący na linii nr 22 przystanek Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi został wyrenontowany na kilka miesięcy przed zamknięciem ruchu pasażerskiego. W ramach przebudowy linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno nieopodal nieczynnego peronu
wybudowany ma zostać nowy. Będą się przy nim zatrzymywać pociągi elektryczne, bo
inwestycja zakłada m.in. rozwieszenie sieci trakcyjnej nad jednym z nielicznych w regionie odcinków niezelektryfikowanych.