Trwa modernizacja linii kolejowej nr 131 nazywanej także Magistralą Węglową Śląsk – Porty na południe od Zduńskiej Woli. Inwestycja ma pozwolić na podniesienie prędkości maksymalnej do 140 km/godz. dla pociągów pasażerskich i 120 km/godz. w ruchu towarowym. Poprawa przepustowości ma być zaś szczególnie korzystna dla krajowej gospodarki.
W zeszłym roku rozpoczęła się
modernizacja tzw. Magistrali Węglowej na jej odcinku przebiegającym przez północną część województwa śląskiego i południe województwa łódzkiego – od węzła Herby Nowe do Zduńskiej Woli-Karsznic. Prace realizowane są w ramach dwóch osobnych kontraktów. Pierwszy z nich dotyczy fragmentu do Ruśca Łódzkiego (określony jako LOT C), drugi – od Ruśca do Karsznic (LOT D). Przed rozpoczęciem inwestycji trasa zasadniczo nie była wykorzystywana do prowadzenia ruchu pasażerskiego, ale jest jedną z najważniejszyh magistral towarowych w osi północ – południe.
Rozpoczyna się remont zduńskowolskiego węzła – Na terenie województwa łódzkiego prace prowadzone są obecnie na odcinku Rusiec Łódzki – Kozuby oraz na stacji Chociw Łaski – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Roboty rozpoczynają się także na terenie zduńskowolskiego węzła i obejmą łącznice Zduńska Wola-Karsznice – Gajewniki (nr 542) oraz Zduńska Wola-Karsznice – Zduńska Wola (nr 739). Pozwalają one na zjazd z „Węgłówki” na linię nr 14 prowadzącą z Łodzi przez Zduńską Wolę, Sieradz, Ostrów Wielkopolski, Leszno i Głogów do punktu granicznego Zasieki – Forst.
Prace na wymienionych odcinkach potrwają do końca roku. Wykonawca robót pozyskuje pozwolenie na roboty budowlane pomiędzy Działoszynem a Ruścem Łódzkim. – Tam początek prac zaplanowano w drugiej połowie tego roku – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Podkreśla, że roboty toczą się bez wyłączania ruchu pociągów, a te kursują teraz po jednym torze.
Wkrótce remont kolejnych odcinków Spółka zapowiada także kolejne etapy modernizacji magistrali. – Przygotowujemy dokumentację projektową dla przebudowy kolejnego odcinka linii nr 131 w województwie łódzkim, tj. Zduńska Wola-Karsznice – Dąbie nad Nerem (obszar planowanego lokalnego centrum sterowania – LCS – Zduńska Wola-Karsznice) – usłyszeliśmy. Na razie nie znamy jednak konkretnej daty rozpoczęcia następnego etapu przebudowy.
Po zakończeniu robót pociągi towarowe mają jeździć szybciej (120 km/godz.), a przepustowość linii ma się zwiększyć. – To szczególnie istotne dla gospodarki – ocenia Mirosław Siemieniec. Pociągi pasażerskie mają zaś rozwijać prędkość do 140 km/godz., a
mimo pierwotnych planów likwidacji peronów na większości przystanków ostatecznie w wielu lokalizacjach zostaną one przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. W Chociwiu Łaskim dojście na pociąg ułatwić ma nowa kładka nad torami wyposażona w windy. – Projekt zakończy się w pierwszym kwartale 2023 r. – zapowiadają służby prasowe PKP PLK.