Na czterech liniach kolejowych przebiegających przez województwo łódzkie zarządca infrastruktury planuje wprowadzić wkrótce nocne przerwy technologiczne w ruchu pociągów. Utrudni to planowanie obsługi komunikacyjnej Łodzi już w grudniu tego roku. Każda z zamykanych tras ma pozostawać nieczynna przez cztery godziny, ale dokładna pora obowiązywania ograniczenia ma być ustalona w wyniku rozmów z przewoźnikami.
W marcu
informowaliśmy o planowanym zarysie kolejowych połączeń nocnych realizowanych w ramach rozkładu jazdy 2018/2019. Wskazywaliśmy już także, że istotnym problemem może okazać się istotne ograniczenie ruchu pociągów w aglomeracji łódzkiej. Na całym szeregu linii kolejowych w regionie planowane są bowiem całkowite przerwy w ruchu w porze nocnej.
CMK zamknięta przez cały rok, inne linie w wybranych miesiącachInformacje te potwierdza krajowy zarządca infrastruktury kolejowej. – Na terenie województwa łódzkiego nocne przerwy technologiczne są planowane na czterech odcinkach – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Rzecznika Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wymienia on niezbyt istotną z punktu widzenia obsługi Łodzi linię nr 4 (CMK) pomiędzy Idzikowicami a Opocznem, bardzo istotny fragment linii nr 14 Lublinek – Sieradz (za kilka tygodni rozpocznie się
remont fragmentu Łódź Kaliska – Zduńska Wola w standardzie tzw. rewitalizacji), linię nr 17 pomiędzy Koluszkami a Łodzią-Widzewem będącą częścią podstawowego ciągu z Łodzi do Warszawy i wybiegającą z Kutna na północ linię nr 18 na odcinku Ostrowy – Czerniewice.
– Ruch na każdym z tych odcinków zostanie wstrzymany na cztery godziny z powodu prac inwestycyjnych i testów wyposażenia linii prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe – tłumaczy przedstawiciel spółki. Ograniczenia w ruchu pociągów na linii nr 4 będą obowiązywały przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy 2018/2019, czyli od 16 grudnia 2018 r. do 14 grudnia 2019 r., na pozostałych odcinkach wprowadzone zostaną natomiast na krócej. – Na linii nr 14 zmiany będą dotyczyć okresu od 16 grudnia 2018 r. do 13 listopada 2019 r., na linii nr 17 – od 16 grudnia 2018 r. do 27 lutego 2019 r., a na linii nr 18 – od 1 marca do 14 grudnia 2019 r. – wylicza nasz rozmówca.
PKP PLK chcą wypracować z przewoźnikami możliwie najlepszy wariantZapewnia on przy tym, że przerwy technologiczne zostaną zaplanowane tak, by jak najmniej dotknęły pasażerów. – Szczegółowe godziny zamknięć zostaną określone w trakcie konstruowania rocznego rozkładu jazdy. Ostateczny kształt rozkładu zostanie wypracowany z przewoźnikami, którzy otrzymają projekt rozkładu do 9 lipca tego roku – usłyszeliśmy.
Przerwa technologiczna w największym stopniu mogłaby utrudnić kursowanie pociągu IC „Karkonosze” (dziś relacji Białystok – Jelenia Góra, według wstępnych założeń w przyszłym roku także do Szklarskiej Poręby Górnej). Kursuje on bowiem zarówno linią 14, jak i 17. Nie wiemy na razie, czy utrzymane zostanie połączenie z Trójmiastem i Górnym Śląskiem.