Samorząd województwa łódzkiego rozważa możliwość wznowienia obsługi nie tylko tzw. Magistrali Węglowej, ale także odgałęziającej się od niej linii w kierunku Częstochowy. PKP PLK właśnie rozebrały tam przystanki kolejowe. Potrzebna jest analiza lokalizacji nowych peronów – stwierdza Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Jak
informowaliśmy już na naszych łamach, PKP Polskie Linie Kolejowe zlikwidowały przystanki pasażerskie zlokalizowane przy linii kolejowej nr 146 Chorzew-Siemkowice – Wyczerpy, która stanowi łącznik pomiędzy linią 131, tzw. Magistralą Węglową, a Częstochową. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że remont tej trasy wobec braku konkretnych planów uruchomienia tam kursów pasażerskich jest prowadzony z myślą o przewozach towarowych. Samorząd województwa łódzkiego, na terenie którego leży fragment linii, analizuje jednak przywrócenie połączeń regionalnych.
Przystanki rozebrano, więc nowe mogą być zbudowane gdzie indziej – W sprawie zachowania przystanków na liniach nr 131 i 146 w 2018 r. prowadzona była korespondencja pomiędzy UMWŁ a prezesem zarządu PKP PLK. W piśmie z sierpnia 2019 r. zarząd PKP PLK stwierdził, że rozważenie przywrócenia połączeń pasażerskich na linii 131 (odcinek Chorzew-Siemkowice – Zduńska Wola-Karsznice) i 146 (odcinek Wyczerpy – Chorzew-Siemkowice) oraz rozważenie przywrócenia infrastruktury do obsługi podróżnych na linii nr 146 jest uzasadnione – czytamy w komunikacie przesłanym nam przez Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Służby prasowe samorządu nie precyzują przy tym, kiedy do wznowienia przewozów mogłoby dojść.
W związku z tym, że istniejące do niedawna przystanki zostały już fizycznie rozebrane, lokalizacja ewentualnych nowych peronów mogłaby zostać zmieniona. W opinii władz regionu łódzkiego decyzja o ich umiejscowieniu powinna zostać poprzedzona „analizami eksploatacyjnymi i przewozowymi przy uwzględnieniu konsultacji z samorządami lokalnymi na terenie województwa śląskiego”. W regionie tym leży ok. 11 z 48 kilometrów linii nr 146.
Jest konkretna propozycja lokalizacji peronówŁódzki urząd marszałkowski powołuje się przy tym na opracowaną przez Instytut Kolejnictwa „Analizę możliwości optymalizacji połączeń kolejowych południowo-zachodniej części województwa łódzkiego z Łodzią”. – Dokument uwzględnia m.in. przywrócenie połączeń na linii 146 i analizę lokalizacji przystanków – poinformował nas WKS UMWŁ. Opracowanie zostało przekazane przez Urząd zarządcy infrastruktury kolejowej.
Codzienny ruch pasażerski na linii nr 146 został wstrzymany w 2012 r. W ostatnich latach jego funkcjonowania oferta połączeń regionalnych była jednak wyjątkowo skromna – uruchamiano do dwóch par kursów na dobę. Później po trasie tej kursował jeszcze sezonowy, wakacyjny pociąg pospieszny, nie zatrzymywał się on jednak na przystankach pośrednich.