Samorząd województwa łódzkiego nie będzie kontynuować prac koncepcyjnych nad przywróceniem codziennego ruchu na trasie dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej. Regionalne władze argumentują, że okolice Rawy Mazowieckiej są dobrze obsługiwane transportem autobusowym. Ewentualne inwestycje w infrastrukturę byłyby zaś trudne ze względów konserwatorskich i mogłyby budzić sprzeciw mieszkańców.
Przed rokiem samorząd województwa łódzkiego zapowiedział przeprowadzenie analiz mających odpowiedzieć na pytanie o sens wznowienia regularnego ruchu pociągów pasażerskich na wąskotorowej linii z Rogowa do Białej Rawskiej przez Rawę Mazowiecką. Ewentualną reaktywację rozkładowych pociągów codziennych musiałaby, rzecz jasna, poprzedzić modernizacja zdegradowanej infrastruktury. Konieczne byłyby zapewne także zakupy nowoczesnego taboru, pojazdy wykorzystywane dziś do obsługi kursów turystycznych mają bowiem charakter zabytkowy.
Inwestycja byłaby zbyt kosztowna i bardzo trudna
Teraz wiemy już, że dawna Rogowska Kolej Dojazdowa funkcjonująca obecnie pod nazwą Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała nie zostanie włączona w regionalny system transportowy. – Opracowanie pod nazwą Identyfikacja kluczowego kierunku rozwoju KWRRB zostało wykonane i odebrane na koniec 2023 r. – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd stwierdza przy tym, że rozpatrywane warianty zakładające utworzenie regularnych połączeń pasażerskich budziły sprzeciw mieszkańców i okazały się kontrowersyjne z uwagi na przebieg linii kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań.
Brane pod uwagę scenariusze miały też zostać ocenione jako nieefektywne ekonomicznie w związku z wysokimi kosztami realizacji i niewielkimi szansami na uzyskanie dofinansowania unijnego. Dodatkowymi argumentami przeciw wznowieniu połączeń były wysokie oddziaływanie na środowisko w terenie chronionym oraz konieczność brania pod uwagę ścisłej ochrony konserwatorskiej dotyczącej zabytkowej kolei. – Odbudowa powinna odbywać się z wykorzystaniem pierwotnie zastosowanych materiałów i technologii przy zachowaniu historycznego przebiegu działek – usłyszeliśmy.
Plan to zachowanie kolei jako dziedzictwa historycznego
– Realizacja inwestycji wykracza więc poza możliwości finansowe samorządów – ocenia UMWŁ. W opinii województwa obszar, przez który przebiega linia, jest przy tym dobrze obsługiwany dzięki istniejącym połączeniom kolejowym i autobusowym (przez Rogów przebiega linia kolejowa Warszawa – Koluszki – Łódź, a z Rawy Mazowieckiej do tamtejszej stacji można dotrzeć dzięki niedawno uruchomionemu połączeniu autobusowemu ŁKA). Wobec tego region optuje za utrzymaniem obecnego charakteru wąskotorówki i nie wyklucza wsparcia finansowego przedsięwzięć mających pozwolić na poprawę stanu technicznego częściowo zdegradowanej infrastruktury.
– W ramach programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021 – 2027 stworzona została możliwość złożenia przez zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego wniosków o dofinansowanie infrastruktury kolei wąskotorowej – wskazuje UMWŁ. Dotychczas do województwa nie trafiły przy tym sygnały o zamiarze skorzystania z tego źródła finansowania. Możliwe jest także udzielenie kolejnej dotacji celowej przez sejmik. Konkretne decyzje w tym zakresie póki co nie zapadły.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.