Czy z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna pojedziemy nawet 160 km/godz.? Zarządca infrastruktury ogłosił właśnie przetarg, w ramach którego zamawia projekt modernizacji odcinka linii nr 25. Zakłada on również przygotowanie dokumentacji dotyczącej planowanej od dawna elektryfikacji trasy.
Jak potwierdziły na początku roku PKP Polskie Linie Kolejowe,
zarządca infrastruktury planuje wraz z województwem łódzkim przeprowadzić elektryfikację odcinka linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem. Nie stanie się to jednak, jak
pierwotnie zakładano, w 2020 roku. Prace odbędą się dopiero za kilka lat i mają objąć także modernizację torowiska połączoną z podniesieniem dopuszczalnej prędkości. Spółka ogłosiła właśnie przetarg na projekt robót.
Dwa warianty: na 160 i na 120 km/godz. Termin składania ofert w postępowaniu minie 16 marca, a zwycięzca będzie miał 724 dni na przygotowanie dokumentacji. Jedynym kryterium wyboru oferenta jest cena. Przedsięwzięcie ma być dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 (w ramach działania Pomoc techniczna).
Wykonawca ma opracować dwa warianty prowadzenia robót. Zgodnie z pierwszym z nich prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich po przeprowadzeniu modernizacji ma wynosić nawet 160 km/godz., ale wyłącznie na odcinkach, na których możliwe jest prowadzenie ruchu z taką prędkością bez korekty geometrii toru lub z korektą zakładającą przesinięcia na tyle niewielkie, by przebieg nie wykraczał poza obszar kolejowy. Na pozostałych odcinkach prędkość ma mieścić się w zakresie od 120 do 160 km/godz. Wariant drugi zakłada zaś utrzymanie prędkości maksymalnej na – i tak znacznie wyższym niż dziś – poziomie 120 km/godz. na całym odcinku z Tomaszowa do Opoczna. Prędkości dla pociągów towarowych mają wynosić odpowiednio dla wariantu pierwszego i drugiego 120 i 100 km/godz.
Rozważana dobudowa drugiego toru Wykonawca projektu ma również rozważyć możliwość dobudowy drugiego toru. Mimo to infrastruktura przystankowa będzie projektowana w wielu przypadkach tak, że perony pozostaną jednokrawędziowe. Taki sam standard zaplanowano na dwóch nowych przystankach kolejowych: Tomaszów Mazowiecki-Ludwików i Kamień Opoczyński. W obu przypadkach perony mają mieć długość 100 m, przy czym założona ma zostać rezerwa terenu umożliwiająca wydłużenie platformy do 150 m.
Oprócz samej budowy sieci trakcyjnej PKP PLK zakładają również budowę nowej podstacji elektrycznej zasilającej tę sieć w Bratkowie. Zadanie obejmie także projekt modernizacji PT Opoczno i PT Tomaszów Mazowiecki. Prace w zakresie elektryfikacji będą jednak zgodnie z aktualnymi założeniami realizowane dopiero za kilka lat. Mają bowiem być częścią drugiego etapu modernizacji, który rozpocznie się już po zakończeniu pierwszej jej części obejmującej m.in. dużą część zasadniczych robót torowych. Na razie zarządca infrastruktury nie przedstawił konkretnego harmonogramu, ale wydaje się, że końca całej inwestycji należy spodziewać się w drugiej połowie przyszłej perspektywy finansowej UE.