W grudniu tego roku spalinowe zespoły trakcyjne Polregio przestaną wykonywać kursy w relacji Łódź – Opoczno. Samorząd województwa łódzkiego poinformował, że nie będzie już zamawiać kursów tego operatora realizowanych na odcinku, na którym mają pojawić się nowe hybrydy ŁKA. W rozkładzie pozostanie jedna para kursów dawnych PR, ale jej organizatorem będzie samorząd województwa świętokrzyskiego.
W zeszłym miesiącu samorząd województwa łódzkiego poinformował, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi pociągi nie tylko do Opoczna, ale także do Skarżyska-Kamiennej. Jak potwierdził Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego,
sąsiadujące ze sobą regiony mają samodzielnie zamawiać poszczególne kursy u obu przewoźników: Polregio (świętokrzyskie) i ŁKA (łódzkie). Pociągi każdej ze spółek będą uruchamiane nie tylko w relacjach wewnętrznych, ale i międzywojewódzkich, przy czym na całej trasie organizatorem i finansującym będzie tylko jeden z marszałków.
Łódzkie nie zamówi w Polregio kursów w relacjach wewnętrznych Wiemy już, że Polregio zachowa połączenia do Łodzi, ale będzie obsługiwać tylko jedną parę kursów do stolicy województwa łódzkiego – tyle zamierza bowiem zakontraktować UMWŚ. Jak wynika z informacji przekazanych nam przez jego odpowiednik z Łodzi, ogólnopolski przewoźnik nie będzie uruchamiał innych kursów na linii kolejowej nr 25 pomiędzy Opocznem a węzłem Koluszki. UMWŁ zamówi bowiem połączenia w relacjach wewnętrznych tylko w ramach kontraktu z ŁKA.
– W rozkładzie jazdy 2022/2023 kolejowe przewozy pasażerskie na linii Łódź – Opoczno – Skarżysko-Kamienna będą spółki Polregio i ŁKA. Organizatorem połączeń realizowanych przez Polregio będzie województwo świętokrzyskie – stwierdza bowiem Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Służby marszałka nie przedstawiły nam przy tym projektu swojego rozkładu na tej trasie. – Trwają uzgodnienia pomiędzy województwami – tłumaczą.
Stopniowe zmniejszanie roli Polregio w Łódzkiem Zmiany wejdą w życie w grudniu tego roku. Nadejdzie więc kolejne w ostatnich latach uszczuplenie roli dawnych Przewozów Regionalnych w obsłudze regionu łódzkiego. Spółka ta przestała obsługiwać na rzecz ŁKA wszystkie kursy na odcinkach z Łodzi do Kutna, Łowicza i pomiędzy Kutnem a Skierniewicami. Znacznie ograniczona jest też rola tego przewoźnika na trasach do Częstochowy (tu duża część kursów na odcinku do Radomska została przejęta przez ŁKA), Warszawy (Polregio nie obsługuje już połączeń w krótszej relacji Łódź – Skierniewice oraz większości interRegio w weekendy), Sieradza (tu pozostały tylko połączenia międzyregionalne) i Tomaszowa Mazowieckiego (Polregio realizuje tylko kursy przelotowe do Opoczna).
Wyjątkiem od tego trendu było przekazanie Polregio obsługi dwóch par połączeń z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego w grudniu 2021 r. – od grudnia 2020 r. na tej trasie można było pojechać pociągami ŁKA. W grudniu zeszłego roku d. PR zaczęły też wykonywać dwie pary weekendowych iR do Warszawy. Nie zmienia to jednak faktu, że rola operatora jest obecnie znacznie mniejsza niż jeszcze przed dekadą.