Samorząd województwa łódzkiego przeznaczył spore środki na realizację prac infrastrukturalnych na trasie rogowskiej wąskotorówki. Zamierza też zlecić wykonanie opracowania wskazującego na możliwe kierunki jej rozwoju. Czy jest to szansa na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego?
Choć zarządzana przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych dawna Rogowska Kolej Dojazdowa jest dziś jedną z najprężniej działających kolei wąskotorowych w skali kraju, jej operator od lat boryka się z problemem złego stanu infrastruktury. Właśnie z tego powodu funkcjonująca obecnie pod nazwą Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała wąskotorówka nie może przewozić pasażerów na odcinku do Rawy Mazowieckiej. Potrzeby są jednak znacznie szersze: licząca 49 km trasa nie była remontowana od dziesięcioleci.
Województwo chce zapobiec degradacji infrastruktury Tegoroczny
budżet województwa łódzkiego przewiduje stosunkowo wysoką dotację na działania mające zapobiec dalszemu pogarszaniu się stanu technicznego torów KWRRB. – W dokumencie zapewnione zostało wsparcie w wysokości 437 tys. 133 zł dla powiatu rawskiego z przeznaczeniem na realizację niezbędnych w tym celu prac – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zwraca uwagę na zabytkowy charakter infrastruktury i podkreśla, że funkcjonowanie wąskotorówki podnosi atrakcyjność turystyczną regionu.
Na tym jednak wsparcie samorządu województwa się nie skończy. W listopadzie zeszłego roku UMWŁ, FPKW i Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej podpisały list intencyjny dotyczący współpracy na rzecz rozwoju kolei rogowskiej. Władze regionu pozyskały przy tym środki z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (w ramach instrumentu Pomoc techniczna), które mają pozwolić na zlecenie ekspertyzy dotyczącej optymalnych kierunków dalszych działań modernizacyjnych i inwestycyjnych.
Szansa na wznowienie regularnych kursów? UMWŁ chce też, by opracowanie wskazywało możliwe ramy czasowe i finansowe zaproponowanych w dokumencie prac. Eksperci mają także ocenić stan techniczny rogowskiej wąskotorówki, w tym jej infrastruktury liniowej. Będzie to pierwsze tak kompleksowe opracowanie przygotowane od czasu przejęcia dawnej RKD przez FPKW na początku XXI w.
Na razie trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy ekspertyza będzie opracowywana wyłącznie pod kątem ruchu turystycznego. Wydaje się jednak, że przynajmniej w pewnym zakresie wąskotorówka mogłaby być elementem systemu transportowego województwa. Niedawno FPKW opublikowała na swoich stronach analizę uwarunkowań geotransportowych KWRRB w porównaniu z wybranymi wąskotorówkami z Austrii i Niemiec funkcjonującymi w ruchu planowym. Uwarunkowania te w opinii autorów opracowania są zbliżone.