Linia kolejowa nr 14 w kierunku Ostrowa Wlkp. jest jednym z najważniejszych ciągów komunikacyjnych wybiegających z Łodzi. Jego rola może też znacznie wzrosnąć po otwarciu tunelu średnicowego. Wymaga on jednak modernizacji, ale ta – choć wstępnie zaprojektowana – wciąż nie jest pewna.
Dwa lata temu zakończyła się modernizacja linii nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa na
jej podłódzkim odcinku do Zduńskiej Woli. Prace pozwoliły na zwiększenie prędkości handlowej pociągów regionalnych, a także kursów dalekobieżnych w stronę Poznania czy Wrocławia. W ich przypadku przełom przyniósłby jednak dopiero kompleksowy remont dalszego odcinka trasy – ze Zduńskiej Woli przez Sieradz i Kalisz do Ostrowa Wielkopolskiego, ważnego węzła w pobliżu styku regionów łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego.
Są plany, nie ma środków
– Planujemy modernizację linii na odcinku ze Zduńskiej Woli do Ostrowa – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że powstało już studium wykonalności inwestycji, a jego podstawowymi założeniami są zwiększenie przepustowości trasy oraz podniesienie dopuszczalnej prędkości ruchu. Zwłaszcza pierwszy z parametrów wydaje się kluczowy w obliczu spodziewanego zwiększenia liczby kursów realizowanych przez Łódź i Sieradz po otwarciu tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
– Efektem ma być także zwiększenie dostępności kolei i bezpieczeństwa ruchu – podkreśla nasz rozmówca. Prace miałyby też spore znaczenie dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która utrzymuje ruch regionalny nie tylko do Zduńskiej Woli, ale i do Sieradza. Międzywojewódzkie pociągi osobowe i przyspieszone na zachód od Zduńskiej Woli uruchamiają również Polregio i Koleje Wielkopolskie.
Czy do realizacji ambitnych założeń ostatecznie dojdzie? – Zależy to od dostępności środków na projekty inwestycyjne – studzi zapał przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. W przypadku zaniechania realizacji robót może to skutkować mniejszym stopniem wykorzystania tunelu średnicowego. Podjęcie prac będzie zaś oznaczać długotrwałe utrudnienia, które w krótkim horyzoncie utrudnią rozwój połączeń z wykorzystaniem nowego układu komunikacyjnego Łodzi.
Wkrótce prace o mniejszym zakresie
W maju i czerwcu PLK będą natomiast prowadzić prace na szlaku Zduńska Wola – Sieradz o znacznie mniejszym zakresie. Remont krótkiego odcinka będzie skutkował ograniczeniami w rozkładzie jazdy. Przez kilka tygodni część kursów ŁKA do Sieradza będzie zastępowana autobusami.