fot. Zorro2212, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Samorząd województwa łódzkiego zapowiada zmianę modelu organizacyjnego przewozów pasażerskich. Od 2028 r. kursy zlecone przez UMWŁ mają realizować operatorzy wyłaniani w przetargach. Będą oni dysponować taborem wojewódzkim.
Aktualnie przewozy kolejowe zlecane przez samorząd województwa łódzkiego realizuje dwóch operatorów: własna spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Polregio, w którym marszałek ma część udziałów. Oba te przedsiębiorstwa mają ważne kontrakty wieloletnie, które gwarantują im ciągłość zamówień do końca 2028 r. Umowa z ŁKA została zawarta w 2016 r., z Polregio – cztery lata później.
Pierwszy przetarg w regionie
Wiemy już, że za pięć lat przewoźnicy będą musieli konkurować ze sobą o dalszą obsługę odcinków na terenie województwa łódzkiego. – Po roku 2028 planowane jest zawarcie nowych umów o świadczenie usług publicznych w ramach konkurencyjnej procedury przetargowej – poinformował nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wyłonieni operatorzy będą mogli liczyć na nowy tabor należący do zamawiającego.
Samorząd regionalny potwierdził bowiem, że pracuje nad pozyskaniem nowych pojazdów w ramach perspektywy unijnej 2021 – 2027. – Pieniądze trafią na zakup taboru, z którego zamierzamy skorzystać przy rozwoju siatki połączeń – informują służby prasowe marszałka. Być może w pierwszym okresie po ewentualnych relatywnie szybkich dostawach jednostki trafiłyby do Polregio lub ŁKA.
Inwestycje infrastrukturalne zwiększą zapotrzebowanie na przewozy
UMWŁ wskazuje, że w najbliższych latach oferta przewozowa ma zostać rozszerzona w związku z otwieraniem nowych linii kolejowych. Mowa tu o tunelu średnicowym w Łodzi i o trasach projektowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus, a więc o odcinkach do Wielunia i Bełchatowa. Region spodziewa się także, że siatka połączeń obejmie nowe linie projektowane przez Centralny Port Komunikacyjny.
Na razie jest za wcześnie, by wskazywać konkretne parametry nowych zespołów trakcyjnych czy potencjalną liczbę zamawianych egzemplarzy. Służby prasowe marszałka wskazują natomiast, że pracują również nad pozyskaniem kolejnych autobusów, które mogłyby uzupełnić siatkę kolejową. Kursowałyby w barwach operatorów kolejowych, więc zapewne początkowo wpisane byłyby w siatkę połączeń ŁKA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.