Połączenia obsługiwane przez Polregio na terenie województwa łódzkiego są realizowane niemal wyłącznie jednostkami serii EN57, w tym głównie po głębokich modernizacjach. Trzon taboru stanowią pojazdy należące do samorządu. Czy wkrótce się to zmieni? Operator zapowiada zakupy.
W grudniu zeszłego roku łódzki zakład Polregio przestał obsługiwać niezelektryfikowaną linię kolejową nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Skarżysko-Kamienna. Tym samym nie potrzebuje już taboru spalinowego, a utrzymywane dotychczas jednostki zostały przeniesione do innych zakładów. Na stanie PR Łódź pozostają więc aktualnie wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne, w tym te użyczone przez zamawiający kursy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Niezmodernizowane EN57 ciągle na służbie
– PR Łódź dysponuje piętnastoma pojazdami własności urzędu marszałkowskiego – informuje Zespół Prasowy Polregio. Wśród nich są trzy zmodernizowane EN57AKM, resztę stanowią nowsze modernizacje EN57AL i EN57AKŁ. Tabor uzupełniają zespoły trakcyjne pozostające własnością spółki: jeden zmodernizowany ED72Ac, cztery zmodernizowane EN57AL i cztery EN57 przed gruntowną modernizacją.
Wbrew zapowiedziom samorządu sprzed kilku lat w ruchu [nadal pozostają więc jednostki nie w pełni zmodernizowane. Planowo klasyczne EN57 eksploatowane są na trasie Wieluń-Dąbrowa – Tarnowskie Góry. EN57AL kursują głównie z Łodzi do Poznania oraz na trasie Warszawa – Łódź – Poznań. W tej samej relacji jeździ też EN78 eksploatowany przez wielkopolski zakład spółki. – ED72Ac jest dedykowany do obsługi trasy Łódź – Warszawa – usłyszeliśmy.
Jednoczesne naprawy sporej części floty
Obecnie spora część łódzkiego taboru Polregio pozostaje w zakładach remontowych. – Aktualnie w naprawach czwartego poziomu utrzymania znajduje się pięć pojazdów EN57AL, dwa EN57AKM i jeden EN57 – wylicza przewoźnik. Dodaje, że na bieżąco realizowane są naprawy z niższych poziomów P1 i P2.
Czy wkrótce wiekowe jednostki EN57 i pochodne przestaną realizować większość połączeń Polregio w regionie łódzkim? – Do obsługi połączeń PR Łódź planujemy pozyskać 14 nowych pojazdów trakcyjnych – zapowiada operator. Na razie nie wskazuje jednak konkretnych dat zastąpienia starszych składów tymi, które mają wkrótce dotrzeć do Łodzi prosto z fabryk. Przypomnijmy, że operator ma
umowę ramową z producentami na zakup nawet 200 pociągów. Polregio
złożyło 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach KPO. Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto; przewoźnik będzie mieć też liczną
konkurencję w wyścigu po środki na dofinansowanie.