Wzrosło opóźnienie modernizacji tzw. Magistrali Węglowej na obszarze województwa łódzkiego. Wykorzystywana w ruchu towarowym trasa łączy Górny Śląsk z portami Bałtyku. Na przebudowywanym fragmencie ma być ona gotowa dopiero za kilka miesięcy, co ma wpływ na finansowanie robót z wykorzystaniem funduszy UE.
Linia kolejowa nr 131 określana także mianem Magistrali Węglowej Śląsk – Porty jest dla przewoźników towarowych jedną z najważniejszych tras łączących południe i północ kraju. Na jej środkowym odcinku od stacji Rusiec Łódzki do Zduńskiej Woli-Karsznic prowadzone są prace modernizacyjne, które miały
pierwotnie zakończyć się w pierwszym kwartale zeszłego roku. W 2022 r. PKP PLK poinformowały nas jednak, że w związku ze zmianą decyzji środowiskowych termin finalizacji inwestycji został przeniesiony na koniec 2023 r.
Prace zasadnicze zakończone, inwestycja trwa
Dziś jest już jednak jasne, że
nie udało się dotrzymać także zaktualizowanego ok. półtora roku temu harmonogramu. – Zasadnicze prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola zakończyły się w 2023 r. – mówi co prawda Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, wskazując jednak na elementy przedsięwzięcia, które wciąż pozostają nieukończone. Do przebudowy pozostało bowiem pięć obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad Widawką i Grabią.
Póki co nie powstały też ekrany akustyczne. – Te prace zakończą się na początku 2024 r. – deklaruje nasz rozmówca. Cała inwestycja ma zaś zostać sfinalizowana w drugim kwartale tego roku. Zarządca infrastruktury liczy, że prace zwiększą konkurencyjność kolei względem transportu drogowego. Poślizg tłumaczy zaś ponownie koniecznością aktualizacji decyzji środowiskowych.
Infrastruktura pasażerska póki co niewykorzystana
PKP PLK wskazują także na poprawę warunków prowadzenia ruchu pasażerskiego. Wyremontowana została infrastruktura pasażerska m.in. w Zduńskiej Woli-Karsznicach czy Ruścu Łódzkim, a prędkość maksymalna wzrosła do 140 km/godz. Póki co potencjał „Węglówki” nie będzie jednak wykorzystywany, bo
wciąż nie kursują po niej żadne pociągi regionalne, a PKP Intercity zmieniło trasę jedynego kursującego tędy składu dalekobieżnego – TLK „Wydmy”.
Przebudowa Magistrali Węglowej na terenie województwa łódzkiego jest prowadzona z wykorzystaniem środków europejskich perspektywy 2014 – 2020. Jak zapewnił nas Rafał Wilgusiak, mimo opóźnienia prac nie ma ryzyka utracenia dotacji. – Projekt pod nazwą Prace na linii kolejowej CE65 na odcinku Chorzów-Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, który obejmuje odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola-Karsznice, został fazowany. Oznacza to, że jego realizacja po 2023 r. będzie kontynuowana przy udziale środków UE – usłyszeliśmy. Wartość prac pomiędzy Ruścem a Zduńską Wolą przekracza 580 mln zł, a dotacja unijna pokrywa 85 proc. kosztów kwalifikowanych