Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzkie: Modernizacja odcinka Łęczyca – Kutno do 2027 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
27-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzkie: Modernizacja odcinka Łęczyca – Kutno do 2027 r.
fot. Janusz Matecki/PKP PLKStacja Łęczyca
Zarządca infrastruktury zapowiada kolejny etap modernizacji linii kolejowej 16. Inwestycja ma częściowo rozwiązać problemy z przepustowością kluczowej trasy wybiegającej z Łodzi na północ. Na razie nie ma jednak konkretnych planów dobudowy drugiego toru.

W lutym Ministerstwo Infrastruktury zarysowało kolejną koncepcję poprawy przepustowości linii kolejowej 16 na odcinku Łódź – Kutno. O ile wcześniejsze pomysły zakładały budowę nowej równoległej linii prowadzącej przez Piątek bądź dobudowę drugiego toru wzdłuż istniejącej „szesnastki”, rozważane teraz rozwiązanie miałoby polegać na otwarciu nowych mijanek i podniesieniu dopuszczalnej prędkości do 160 km/h. Kompleksową przebudowę miałby przy tym przejść fragment Łęczyca – Kutno, który nie został wyremontowany podczas prac prowadzonych w ostatnich latach.

Wróci zlikwidowana mijanka w Gawronach

Plany te – przynajmniej w odniesieniu do przebudowy północnej części trasy – zostały właśnie skonkretyzowane. – W ramach prac na linii nr 16 przewiduje się odbudowę mijanki w Gawronach oraz przebudowę stacji Witonia – zapowiada Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przygotowywana przez zarządcę infrastruktury inwestycja objęłaby poza tym wymianę toru i sieci trakcyjnej na odcinku Łęczyca – Kutno.

– Wstępnie zakładamy realizację prac budowlanych do końca 2027 r. – zapowiada nasz rozmówca. Roboty miałyby zostać sfinansowane z budżetu państwa. Choć trudno na razie określić dokładny ich zakres czy czas trwania, niewątpliwie przebudowa będzie wiązać się ze znacznymi utrudnieniami w ruchu pociągów.

Brakuje środków na drugi tor

PKP PLK nie planują natomiast aktualnie dobudowy drugiego toru wzdłuż jednotorowej trasy, tłumacząc to brakiem wystarczających środków finansowych. – Nie oznacza to natomiast, że nasza spółka rezygnuje z realizacji takich planów w przyszłości – zastrzega przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnia także, że przewidywane roboty będą prowadzone w taki sposób, aby w kolejnych latach na wybranych odcinkach możliwa była zmiana charakteru linii na dwutorowy, jeśli ostatecznie zapadną takie decyzje.

Modernizacja odcinków Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca zakończyła się w 2022 r. Prace te wiązały się z długim okresem funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej, a zapowiadane rozpoczęcie robót na kolejnym fragmencie najprawdopodobniej będzie oznaczać kolejną wielomiesięczną przerwę w ruchu. Dodajmy, że na trasie, która przeszła już przebudowę, obowiązuje prędkość maksymalna 120 km/h. Dojście do postulowanego przez MI standardu 160 km/h będzie zatem wymagało ponownych robót.

Wyższa prędkość to znaczny wzrost kosztów i skomplikowania prac

Dlaczego nie dostosowano infrastruktury do ruchu z wyższymi prędkościami już podczas sfinalizowanych inwestycji? – Zrealizowane pomiędzy Zgierzem a Łęczycą projekty pozwoliły na osiągnięcie maksymalnych parametrów wynikających z geometrii toru. Osiągnięcie wyższych prędkości wiązałoby się z koniecznością wykonania skomplikowanych i czasochłonnych prac wymagających wywłaszczeń i usunięcia kolizji z istniejącą zabudową – usłyszeliśmy w PLK.

– To z kolei przekraczało dostępny wówczas budżet – przyznaje Rafał Wilgusiak. Dodaje, że obecnie planowane roboty nie będą skutkować utratą efektów modernizacji odcinków Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. Odnosi się tu jednak tylko do przygotowywanej przez zarządcę infrastruktury przebudowy dalszego fragmentu do Kutna, a nie do bardziej dalekosiężnych założeń naszkicowanych niedawno przez MI.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Powrót pociągów do Giżycka w czerwcu

Infrastruktura

Modernizacja linii 12: Co z odcinkiem Pilawa – Łuków?

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Powrót pociągów do Giżycka w czerwcu

Infrastruktura

Modernizacja linii 12: Co z odcinkiem Pilawa – Łuków?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5