Pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które kończą bieg w Radomsku, nie zostaną wydłużone do Częstochowy. Samorząd województwa łódzkiego zapowiada, że w najbliższych latach oferta na styku regionów wciąż będzie oparta o połączenia realizowane przez Polregio, w tym w krótkiej relacji Częstochowa – Radomsko. Rozważane jest natomiast jej rozszerzenie.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna stale rozszerza swoją siatkę połączeń międzywojewódzkich. Od kilku lat obsługuje weekendowe połączenia do Warszawy, później w ofercie pojawiły się kursy do Ostrowa Wielkopolskiego, a następnie do Poznania, Radomia, Włocławka i Torunia. Od miesiąca składy łódzkiej spółki docierają do stacji Toruń Wschodni. Tymczasem w kierunku południowym z ŁKA dojedziemy tylko do Radomska położonego przy granicy województw łódzkiego i śląskiego.
Przesiadki w Radomsku jeszcze przez co najmniej sześć lat
Tam pasażerowie chcący dojechać do Częstochowy muszą wysiąść ze składu i poczekać na kolejny pociąg – tym razem uruchamiany przez Polregio. Jak tłumaczy organizator połączeń, taka organizacjaruchu wynika z ustaleń podjętych wraz z samorządem województwa śląskiego. – W rozkładzie pociągów 2021/2922 styk pomiędzy województwami obsługuje 28 pociągów – przypomina Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region podaje przy tym łączną liczbę kursów w obu kierunkach.
16 pociągów, a więc osiem par, realizowanych jest w bezpośredniej relacji Częstochowa – Łódź. Kolejnych dziesięć kursów (pięć par) dociera jedynie do Radomska, skąd do Łodzi wyruszyć można pociągiem ŁKA. Dwa kursy (jedna para) nie są zaś w Radomsku skomunikowane. W perspektywie kilku lat nie należy spodziewać się w tym zakresie dużych zmian. – Do 2028 r. styk pomiędzy województem łódzkim a śląskim będzie obsługiwać Polregio – stwierdza bowiem samorząd.
Możliwe rozszerzenie oferty, ale od kiedy?
– W ramach naszych możliwości budżetowych oferta przewozowa na tej linii będzie rozwijana – deklarują przy tym służby prasowe regionu. Nie wskazują jednak na żadne konkretne rozwiązania czy na potencjalną datę ich wprowadzenia. Przypomnijmy, że do czasu wejścia ŁKA na linię nr 1 pomiędzy Koluszkami a Radomskiem wszystkie pociągi ówczesnych Przewozów Regionalnych kursowały w relacji Łódź – Częstochowa lub Koluszki – Częstochowa bez podziału relacji w Radomsku.
Oferta ŁKA ma natomiast wkrótce ulec znacznej poprawie na styku województw łódzkiego i świętokrzyskiego.
W grudniu łódzki przewoźnik ma bowiem rozpocząć obsługę trasy do Skarżyska-Kamiennej. Częściowo zastąpi tam Polregio, które realizuje połączenia na linii nr 25 w relacji do Skarżyska od grudnia 2021 r.