Inaczej niż Polregio, Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie uważa za tajemnicę wielkości realizowanej na zlecenie województwa pracy eksploatacyjnej. Dzięki udzielonym nam przez spółkę informacjom możemy stwierdzić, że to ŁKA jest przewoźnikiem tańszym, jeśli porównywać kwotę dopłaty do jednego pociągokilometra z publicznej kasy. Po grudniowym rozszerzeniu oferty ŁKA jest też największym przewoźnikiem regionalnym na Ziemi Łódzkiej.
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy na naszych łamach szacunkowe wyliczenia dotyczące
wysokości rekompensaty, jakiej udzieli w tym roku ogólnopolskiej spółce Polregio Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w odniesieniu do jednego pociągokilometra. Przewoźnik odmówił nam podania wysokości zleconej przez region pracy eksploatacyjnej, argumentując to objęciem tej danej tajemnicą przedsiębiorstwa. Jej wielkość wyliczyliśmy więc na podstawie ogólnodostępnych danych zawartych w rozkładzie jazdy.
Więcej pociągokilometrów dla tańszego z przewoźnikówChoć nasze szacunki mogą być obarczone niewielkim błędem, pozwalają na stwierdzenie, że z dwóch przewoźników realizujących swoje kursy na zlecenie UMWŁ tańszym jest ŁKA. Kwota dopłaty do każdego pociągokilometra w przypadku Polregio wynosi bowiem według naszej kalkulacji ok. 20 zł 92 gr. Jak poinformowała nas natomiast oficjalnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, planowana stawka rekompensaty z UMWŁ wynosi w przypadku jej kursów 14 zł 25 gr w przeliczeniu na jeden pociągokilometr.
– Planowana wielkość pracy eksploatacyjnej w 2020 r. wynosi zaś 4 mln 060 tys. 400 km – wylicza rzecznik prasowy ŁKA Joanna Osińska. Wartość ta jest znacząco wyższa niż w przypadku Polregio. Dawne Przewozy Regionalne realizują bowiem na podstawie umowy rocznej z UMWŁ ok. 2 mln 273 tys. 476 pockm. Dane te nie obejmują jedynie pociągów relacji Łódź Kaliska – Ostrów Wielkopolski i Łódź Kaliska – Poznań Główny, których kursowanie zagwarantowane jest w odrębnym kontrakcie.
ŁKA największym przewoźnikiem regionalnym na Ziemi Łódzkiej – Planowana rekompensata dla ŁKA w roku 2020 wynosi 57 mln 849 tys. zł – dodaje przedstawicielka wojewódzkiej spółki. W tym samym okresie UMWŁ wypłaci Polregio 47 mln 551 tys. 973 zł (na podstawie umowy rocznej, a więc nieobejmującej kursów organizowanych wspólnie z samorządem z Wielkopolski). ŁKA jest zatem obecnie największym przewoźnikiem zarówno pod względem udziału w wydatkach kolejowych samorządu, jak i wielkości realizowanej pracy eksploatacyjnej.
Z punktu widzenia UMWŁ ŁKA wydaje się przewoźnikiem nie tylko tańszym, ale i oferującym wyższy komfort podróży. Własna spółka przewozi bowiem swoich pasażerów wyłacznie co najwyżej sześcioletnimi jednostkami Flirt i Impuls, a Polregio – także EN57 (w tym w praktyce
również niezmodernizowanymi). Wciąż czekamy na oficjalne stanowisko samorządu w tej sprawie.