Wnioski rozkładowe złożone przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną do PKP PLK zakładają zwiększenie liczby pociągów na wszystkich obsługiwanych obecnie trasach – poinformował zarząd spółki. W przyszłym roku przewoźnik zamierza przekroczyć liczbę 4,5 mln, a w kolejnym – 5 mln przewiezionych pasażerów.
W ubiegłym roku ŁKA przewiozła ponad 3,8 mln pasażerów. W stosunku do 2016 r. oznacza to wzrost o 53%. Rośnie także liczba połączeń (w tym samym okresie z średnio 95 do 117 dziennie). – W ostatnim kwartale tego roku spodziewamy się przewieźć 10-milionowego pasażera. W kolejnych latach chcemy kontynuować ten wzrost – mówi marszałek Witold Stępień. Przewoźnik przewiduje, że że w bieżącym roku przewiezie ponad 4,5 mln ludzi, uruchamiając średnio 134 pociągi na dobę, a w 2019 r. – ponad 5,2 mln przy 154 kursach dziennie.
Częstotliwość jest najważniejszaW złożonym do PKP PLK wniosku rozkładowym ŁKA wyraziła wolę uruchomienia o 20% więcej pociągów, niż obecnie. Oznaczałoby to wzrost większy, niż wynikający z przytoczonych przed chwilą prognoz (liczby oznaczają wzrost o 14%), przewoźnik zapewne liczy się jednak z tym, że w toku uzgadniania rozkładu nie wszystkie wnioski zostaną przyjęte.
– Podstawowym kryterium wyboru dla pasażera jest częstotliwość kursowania pociągów – argumentuje prezes ŁKA Janusz Malinowski. Już w tym roku w aglomeracji było o wiele więcej pociągów, niż w poprzednim rozkładzie jazdy – na linii obwodowej uruchamiamy ich dziennie 73. Między innymi z tego wynikają nasze przyrosty liczby pasażerów.
Prezes nie podaje na razie szczegółów planowanego zwiększenia oferty. – Za wcześnie, by mówić o skali zwiększenia przewozów na poszczególnych liniach. Dodatkowe pociągi pojawią się praktycznie na wszystkich liniach, zarówno w aglomeracji, jak i na liniach lokalnych, bo na wszystkich naszych trasach liczba pasażerów rośnie – ale o tym, ile ich będzie, będziemy mogli poinformować najwcześniej wtedy, gdy będzie gotowa wstępna konstrukcja rozkładu – tłumaczy. Po budowie mijanki w Marysinie znaczne zwiększenie liczby pociągów nastąpi na trasie Łódź Widzew – Zgierz, która według zamiarów ŁKA ma stać się bardzo popularną w Łodzi linią.
Więcej przystanków w granicach ŁodziZwiększy się także liczba przystanków. Przed kilkoma dniami został złożony wniosek do RPO Województwa łódzkiego w sprawie budowy przystanków – Łódź Retkinia (linia nr 14), Łódź Warszawska i Radogoszcz Wschód (linia 16). Z tego samego zadania ma być finansowana poprawa funkcjonalności oddanych do użytku zaledwie kilka lat temu, również na linii 16, przystanków Łódź Marysin oraz Łódź Arturówek. Powinno to zwiększyć dostępność kolei i przełożyć się na pozyskanie kolejnych nowych pasażerów. Budowa mijanki na Marysinie pozwoli dwukrotnie zwiększyć przepustowość odcinka Łódź Widzew – Zgierz. Według marszałka pierwszym, który uda się uruchomić, będzie prawdopodobnie Łódź Retkinia. – PKP PLK zaczynają właśnie modernizację odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola. W ramach tego projektu chcemy wspólnie wybudować nowy przystanek – przypomina Stępień.
Warto także pamiętać, że ŁKA planuje rozbudowę siatki połączeń o nowe relacje. Pierwszą z nich będzie połączenie Skierniewice – Kutno, planowane do uruchomienia pod koniec bieżącego roku. Wtedy też na torach województwa łódzkiego zacznie pojawiać się nowy tabor – produkowane właśnie w Newagu trójczłonowe ezt
Impuls drugiej generacji.