Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP
Zarząd województwa łódzkiego wzywa mieszkańców regionu do udziału w konsultacjach społecznych strategii makroregionu Polski Centralnej (województwo łódzkie i mazowieckie). Kluczowe zadania, w sprawie których samorząd rekomenduje zabieranie głosu, to Kolej Dużych Prędkości oraz centralny port lotniczy. – Makroregion, w którym mieszka 6 milionów mieszkańców, musi być dobrze skomunikowany – argumentują przedstawiciele UMWŁ.

– Proponujemy udział w konsultacjach i skorzystanie z naszych podpowiedzi – mówi marszałek województwa Witold Stępień. Wzór formularza konsultacyjnego zamieszczono na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego. – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uważa, co prawda, że strategia powinna mieć charakter ogólny i pozwalać na uszczegóławianie w innych dokumentach. My jednak chcemy być konkretni i proponować określone przedsięwzięcia. Będziemy przekonywać urzędników resortu do takiej formuły – zapowiada samorządowiec. Konsultacje zakończą się 31 marca.

Choć do budowy linii „Y” z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź zobowiązują Polskę dokumenty unijne określające sieć bazową TEN-T, w urzędzie marszałkowskim panuje atmosfera niepewności co do tego, czy inwestycja rzeczywiście będzie realizowana. – Kilka lat temu powstało studium wykonalności, zlecone przez ministerstwo. Prace trwały i byliśmy przekonani, że KDP powstanie. Niestety, właśnie na studium prace się zakończyły – wspomina decyzję ministra Sławomira Nowaka z 2011 r. dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Ewa Paturalska-Nowak.

– Dziś czekamy na decyzję: w obecnie obowiązującej strategii transportu zostawiliśmy sobie czas na podjęcie decyzji o budowie bądź nie linii KDP. A przecież znalazła się ona w sieci bazowej TEN-T, i to na wniosek polskiego rządu! To największy paradoks: kraj, który w swoim czasie wnioskował o wpisanie jej do sieci bazowej, zamierza teraz dopiero zastanowić się, czy w ogóle ją budować... – komentuje dyrektor.

Etapowanie w strategii?

– Głosy przeciwników tej inwestycji są nadal bardzo silne. Wielu kwestionuje wydawanie 20 czy 25 mld zł na jej realizację. Już raz przesunięto w czasie wykonanie podjętych wcześniej decyzji: KDP miała przecież być budowana w obecnej unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020. Zatem dopóki realizacja tej inwestycji się nie zacznie, trzeba o niej mówić, przypominać, że jest ona szansą na rozwój dla regionów, przez które przebiegnie, dla Polski, ale też dla całej Europy – uważa Stępień, wzywając do udziału w konsultacjach. Podkreśla też, że łódzki samorząd może w tej sprawie liczyć na poparcie nie tylko Mazowsza, ale również województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Jakie dokładnie zadania związane z budową KDP powinny znaleźć się w Strategii? – Myślę, że należy pomyśleć o całościowej koncepcji, ale też o etapowaniu przedsięwzięcia, tak by najpierw powstały elementy, które będą użyteczne same w sobie. Na przykład dla Warszawy pilną potrzebą staje się budowa kolejnego wylotu w kierunku zachodnim z węzła kolejowego. Pozwoli to zmniejszyć natężenie ruchu na istniejących liniach – mówi marszałek. Taki odcinek powinien, jego zdaniem, powstać w korytarzu przewidzianym dla KDP, początkowo jako linia klasyczna o prędkości podwyższonej do 200 km/h. Docelowo prędkość na niej mogłaby wynosić aż 400 km/h.

Na pierwszym miejscu na liście Junckera

– Wyczerpaliśmy możliwość wspierania regionu łódzkiego i Mazowsza. RPO są dziś określone i zapisane. Warto sięgać po finansowanie do samej Brukseli – twierdzi Stępień. Wspomina w tym kontekście o tzw. liście Junckera, w której projekcie budowa KDP znalazła się na pierwszym miejscu. – Mam nadzieję, że to zadanie pozostanie na liście. Znalazło się na niej przecież nie bez powodu. Jest to czynnik istotny dla rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki – ocenia samorządowiec.

– Konsultacje przebiegają dziś na etapie rządowym, pojawiają się pierwsze deklaracje państw skłonnych do wyposażenia jej w kapitał. Myślę, że konsultacje te zakończą się jeszcze w tym roku, plan zostanie przygotowany i pojawi się ostateczna lista zadań. Będą zrealizowane dzięki zgromadzonym funduszom, zwielokrotnionym dzięki mechanizmowi dźwigni przez kapitał prywatny – przewiduje.

Porozumienie o współpracy międzyregionalnej zostało podpisane przez marszałków województw: łódzkiego i mazowieckiego w lipcu 2012 r. Prace nad strategią trwały od kwietnia do października roku ubiegłego. Oprócz zagadnień transportowych dokument przewiduje także cztery inne cele szczegółowe, określone jako „Zintegrowana przestrzeń wiedzy i innowacji", „Przestrzeń przyjazna twórcom i projektantom", „Innowacyjna sieć medyczno-farmaceutyczna" oraz „Międzynarodowe centrum żywności prozdrowotnej".

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

Koleje Dużych Prędkości

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

lp, Rynek Kolejowy 18 września 2015

Nie ma odwrotu od Ygreka

Rynek Kolejowy TV

Nie ma odwrotu od Ygreka

RKTV 20 października 2013

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

Koleje Dużych Prędkości

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

lp, Rynek Kolejowy 18 września 2015

Nie ma odwrotu od Ygreka

Rynek Kolejowy TV

Nie ma odwrotu od Ygreka

RKTV 20 października 2013

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5