Zarząd województwa łódzkiego wzywa mieszkańców regionu do udziału w konsultacjach społecznych strategii makroregionu Polski Centralnej (województwo łódzkie i mazowieckie). Kluczowe zadania, w sprawie których samorząd rekomenduje zabieranie głosu, to Kolej Dużych Prędkości oraz centralny port lotniczy. – Makroregion, w którym mieszka 6 milionów mieszkańców, musi być dobrze skomunikowany – argumentują przedstawiciele UMWŁ.
– Proponujemy udział w konsultacjach i skorzystanie z naszych podpowiedzi – mówi marszałek województwa Witold Stępień. Wzór formularza konsultacyjnego zamieszczono na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego. – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uważa, co prawda, że strategia powinna mieć charakter ogólny i pozwalać na uszczegóławianie w innych dokumentach. My jednak chcemy być konkretni i proponować określone przedsięwzięcia. Będziemy przekonywać urzędników resortu do takiej formuły – zapowiada samorządowiec. Konsultacje zakończą się 31 marca.
Choć do budowy linii „Y” z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź zobowiązują Polskę dokumenty unijne określające sieć bazową TEN-T, w urzędzie marszałkowskim panuje atmosfera niepewności co do tego, czy inwestycja rzeczywiście będzie realizowana. – Kilka lat temu powstało studium wykonalności, zlecone przez ministerstwo. Prace trwały i byliśmy przekonani, że KDP powstanie. Niestety, właśnie na studium prace się zakończyły – wspomina decyzję ministra Sławomira Nowaka z 2011 r. dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Ewa Paturalska-Nowak.
– Dziś czekamy na decyzję: w obecnie obowiązującej strategii transportu zostawiliśmy sobie czas na podjęcie decyzji o budowie bądź nie linii KDP. A przecież znalazła się ona w sieci bazowej TEN-T, i to na wniosek polskiego rządu! To największy paradoks: kraj, który w swoim czasie wnioskował o wpisanie jej do sieci bazowej, zamierza teraz dopiero zastanowić się, czy w ogóle ją budować... – komentuje dyrektor.
Etapowanie w strategii?
– Głosy przeciwników tej inwestycji są nadal bardzo silne. Wielu kwestionuje wydawanie 20 czy 25 mld zł na jej realizację. Już raz przesunięto w czasie wykonanie podjętych wcześniej decyzji: KDP miała przecież być budowana w obecnej unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020. Zatem dopóki realizacja tej inwestycji się nie zacznie, trzeba o niej mówić, przypominać, że jest ona szansą na rozwój dla regionów, przez które przebiegnie, dla Polski, ale też dla całej Europy – uważa Stępień, wzywając do udziału w konsultacjach. Podkreśla też, że łódzki samorząd może w tej sprawie liczyć na poparcie nie tylko Mazowsza, ale również województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Jakie dokładnie zadania związane z budową KDP powinny znaleźć się w Strategii? – Myślę, że należy pomyśleć o całościowej koncepcji, ale też o etapowaniu przedsięwzięcia, tak by najpierw powstały elementy, które będą użyteczne same w sobie. Na przykład dla Warszawy pilną potrzebą staje się budowa kolejnego wylotu w kierunku zachodnim z węzła kolejowego. Pozwoli to zmniejszyć natężenie ruchu na istniejących liniach – mówi marszałek. Taki odcinek powinien, jego zdaniem, powstać w korytarzu przewidzianym dla KDP, początkowo jako linia klasyczna o prędkości podwyższonej do 200 km/h. Docelowo prędkość na niej mogłaby wynosić aż 400 km/h.
Na pierwszym miejscu na liście Junckera
– Wyczerpaliśmy możliwość wspierania regionu łódzkiego i Mazowsza. RPO są dziś określone i zapisane. Warto sięgać po finansowanie do samej Brukseli – twierdzi Stępień. Wspomina w tym kontekście o tzw. liście Junckera, w której projekcie budowa KDP znalazła się na pierwszym miejscu. – Mam nadzieję, że to zadanie pozostanie na liście. Znalazło się na niej przecież nie bez powodu. Jest to czynnik istotny dla rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki – ocenia samorządowiec.
– Konsultacje przebiegają dziś na etapie rządowym, pojawiają się pierwsze deklaracje państw skłonnych do wyposażenia jej w kapitał. Myślę, że konsultacje te zakończą się jeszcze w tym roku, plan zostanie przygotowany i pojawi się ostateczna lista zadań. Będą zrealizowane dzięki zgromadzonym funduszom, zwielokrotnionym dzięki mechanizmowi dźwigni przez kapitał prywatny – przewiduje.
Porozumienie o współpracy międzyregionalnej zostało podpisane przez marszałków województw: łódzkiego i mazowieckiego w lipcu 2012 r. Prace nad strategią trwały od kwietnia do października roku ubiegłego. Oprócz zagadnień transportowych dokument przewiduje także cztery inne cele szczegółowe, określone jako „Zintegrowana przestrzeń wiedzy i innowacji", „Przestrzeń przyjazna twórcom i projektantom", „Innowacyjna sieć medyczno-farmaceutyczna" oraz „Międzynarodowe centrum żywności prozdrowotnej".