Na razie nie wiadomo, jak duża będzie skala utrudnień czekających na podróżnych w czasie remontu łódzkiego odcinka linii nr 14. W maju na miejsce robót zwożone mają być już szyny, tymczasem przewoźnicy wciąż nie znają szczegółowej organizacji ruchu w pierwszym okresie robót. Podróżni na pełne dane będą musieli poczekać najprawdopodobniej do przełomu kwietnia i maja.
Zbliża się planowany od dłuższego czasu remont linii kolejowej nr 14 na odcinku od Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Ma on usprawnić komunikację na terenie aglomeracji, prace stanowią też pierwszy etap przebudowy ciągu biegnącego z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego i dalej do Poznania i Wrocławia (oraz – wraz z biegiem linii – do Leszna i dalej do granicy polsko-niemieckiej Zasieki – Forst). Należy się jednak spodziewać, że do roku 2020, kiedy mają zakończyć się roboty, ruch pasażerski będzie bardzo utrudniony.
ŁKA intensywnie przygotowuje się do zmian i czeka na decyzje PLK Jak poinformował w pierwszej połowie miesiąca zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe,
pierwsze zamknięcia związane z robotami będą miały miejsce już w maju. Początkowo utrudnienia będą bardzo niewielkie. Na dużo większe zmiany podróżni będą musieli przygotować się najprawdopodobniej w czerwcu, kiedy wejdzie w życie kolejna korekta rocznego rozkładu jazdy.
Do jej wprowadzenia pozostały mniej niż dwa miesiące. Tym niemniej na razie przewoźnicy pasażerscy nie mają gotowych rozwiązań dotyczących obsługi remontowanej linii. – Spółka intensywnie przygotowuje się do organizacji przewozów w czasie planowanej modernizacji linii nr 14. O szczegółach będzie można jednak mówić dopiero po zarządzeniu przez PKP PLK zastępczego rozkładu jazdy, co ma nastąpić 30 kwietnia – powiedziała nam Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Linią nr 14 dziś prowadzą objazdy magistrali E20Istotną kwestią wydaje się także przebieg tras pociągów dalekobieżnych, zwłaszcza w kontekście kursowania przez Zduńską Wolę i Kalisz pociągów kategorii InterCity przekierowanych tam z modernizowanej i częściowo zamkniętej dla ruchu magistrali E20. – Czekamy na ostateczne informacje od PKP PLK dotyczące organizacji ruchu – stwierdziła Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity.
Realizacja inwestycji „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., Etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” warte są ok. 345 mln zł. Nie obejmą one przy tym samej stacji Łódź Kaliska. Ta prawdopodobnie modernizowana będzie w ramach oddzielnego kontraktu. Województwo łódzkie stara się bowiem o dokończenie inwestycji przerwanej w połowie lat 90. w związku z brakiem środków na kolejne etapy. W jej ramach tory miałyby zostać ułożone na nigdy nieotwartym wschodnim wiadukcie nad al. Bandurskiego,, co pozwoliłoby znacząco zwiększyć przepustowość stacji i poprawić dojścia piesze na część peronów, na sąsiedni dworzec autobusowy i przystanki komunikacji miejskiej.