Województwo łódzkie negocjuje obecnie kształt nowego kontraktu ze spółką Przewozy Regionalne. Czy umowa zagwarantuje Polregio zamówienie tylko na okres jednego roku? Władze regionu na razie nie informują o żadnych ustaleniach z przewoźnikiem. Na kształt nowego kontraktu bez wątpienia wpłynie zmiana sytuacji taborowej ŁKA.
Wraz z końcem grudnia tego roku zakończy się okres obowiązywania dwuletniej umowy zawartej pomiędzy samorządem województwa łódzkiego a spółką Przewozy Regionalne. Choć przed jej zawarciem rozważano także formułę kontraktu trzyletniego, podpisanie przez obie strony dokumentu opisującego najważniejsze ramy zamówienia w okresie dłuższym niż rok pozwoliło na dużą stabilizację oferty przewoźnika w regionie. Wygaśnięcie kontraktu zbiega się ze znacznym rozszerzeniem parku taborowego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, co każe zadać pytanie o kształt kolejnej umowy regulującej stosunki pomiędzy spółką a regionem.
Umowa tylko na jeden rok? We wrześniu informowaliśmy na naszych łamach o
planach wznowienia przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego obsługi odcinka Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. Jednym z rozważanych wariantów jest powierzenie przewozów właśnie Przewozom Regionalnym w ramach nowej umowy (choć niedawno władze regionu wskazały również na
możliwość porozumienia się w tej sprawie z Kolejami Mazowieckimi lub z Łódzką Koleją Aglomeracyjną). Ostateczna decyzja ma zostać podjęta m.in. na podstawie wielkości dopłaty, jakiej oczekiwać będą PR.
Jak wynikało z przesłanego nam wówczas przez UMWŁ komunikatu, rozmowy z przewoźnikiem dotyczą umowy, która będzie obowiązywać w roku 2020. Czy oznacza to powrót do formuły kontraktów zaledwie jednorocznych? – Na chwilę obecną jest jeszcze za wcześnie, by mówić o jakichkolwiek szczegółach [umowy z PR] – czytamy w krótkiej notatce przysłanej nam przez Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Negocjacje wciąż się toczą – Możemy jedynie potwierdzić, że prowadzone są teraz negocjacje ze spółką Przewozy Regionalne – dodano w komunikacie służb prasowych samorządu regionalnego. Przypomnijmy, że już wcześniej UMWŁ zapowiedział, że
chce, by w ramach kolejnej umowy zwiększona została oferta połączeń interRegio z Łodzi do Warszawy. Pociągów tej kategorii od kilku lat systematycznie przybywa.
Przewozy Regionalne na terenie województwa łódzkiego obsługują aktualnie głównie połączenia międzywojewódzkie – do Częstochowy, Poznania, Wrocławia, Ostrowa Wielkopolskiego, Torunia i Warszawy, a także z Wielunia do Tarnowskich Gór. Uruchamiają także kursy na trasach ze Skierniewic do Łodzi oraz do Łowicza i Kutna, z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna. ŁKA operuje zaś na liniach z Łodzi do Łowicza, Kutna, Skierniewic, Tomaszowa Mazowieckiego, Sieradza, Zgierza i Radomska, a także na odcinku Łowicz – Skierniewice.