fot. Kasper FiszerED59-01 w Płyćwi. Fot. archiwalna (2005).
Trwa procedura uzyskania nowego świadectwa typu dla jedynego istniejącego egzemplarza serii ED59. Badania na zlecenie bydgoskiej Pesy prowadzi poznański IPS. Nowa dokumentacja ma pozwolić na przywrócenie pojazdu do służby liniowej w województwie łódzkim.
Losy należącej do województwa łódzkiego prototypowej jednostki ED59 Acatus są wyjątkowo burzliwe. Wyprodukowany w 2006 r. przez bydgoską Pesę jedyny egzemplarz serii był bowiem wyłączony z ruchu łącznie przez aż około cztery lata. Od ponad roku nie kursuje on z pasażerami z powodu wygaśnięcia czasowego dopuszczenia go do ruchu wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego na dziesięć lat.
UMWŁ liczy na bezterminowe dopuszczenie typu do ruchu
Właściciel chce jednak wykorzystywać pojazd ponownie. Przed rokiem informowaliśmy, że eksploatujące ED59-01 Przewozy Regionalne starają się o wydanie nowego świadectwa typu. Procedura jego uzyskiwania wciąż nie została jednak zakończona, choć jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, obecnie toczą się zaawansowane prace zmierzające do wydania przez UTK niezbędnego dokumentu.
– Elektryczny zespół trakcyjny serii ED59 nr 01 znajduje się w dyspozycji producenta pojazdu, czyli Pesy Bydgoszcz, w celu wykonania niezbędnych prób i badań związanych z uzyskaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI – powiedział nam Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Niezgodność z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności nie jest przeszkodą w uzyskaniu dokumentu. Łódzki samorząd wskazuje, że nowe świadectwo ma być już ważne bezterminowo.
Nie wiadomo, kiedy Acatusem znów pojadą pasażerowie
– Na zlecenie producenta badania prowadzi Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu – poinformował nas przedstawiciel UMWŁ. Urząd nie odpowiedział natomiast jednoznacznie na nasze pytanie, kiedy możliwe byłoby przywrócenie Acatusa do ruchu. Jak wynika z informacji przekazanych nam w 2016 r. przez PR Łódź, czasowy charakter poprzedniej dokumentacji wynikał z istnienia tylko jednego egzemplarza serii ED59.
Obecna sytuacja nie jest pierwszą, w której prototypowa jednostka odstawiona jest na dłużej. W roku 2011 konieczne było przeprowadzenie naprawy rewizyjnej pojazdu. Negocjacje z bydgoską Pesą w tej sprawie były bardzo długotrwałe i ostatecznie prace zostały zlecone dopiero pod koniec 2013 r. Kwota ok. 2,2 mln zł pozwoliła na ponowne rozpoczęcie eksploatacji liniowej w czerwcu 2014 r. Porewizyjny debiut ED59 nie był jednak udany, bo pojazd zepsuł się w drodze na prezentację prasową.
Oferta interRegio początkowo oparta na prototypowych ezt
Przez dwa kolejne lata jednostkę wykorzystywano do obsługi połączeń Regio, głównie na trasie do Skierniewic. Podobnie przebiegała jej eksploatacja w latach 2006 – 2009. Następnie prototyp skierowany został na linię Łódź – Warszawa, na której budowano właśnie ofertę interRegio. Warto dodać, że wówczas PR Łódź dysponował także innym prototypem – jednostką ED73 – który również kursował na linii do stolicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.