Poza środkami wynikającymi z umowy na realizację przewozów kolejowych województwo łódzkie przekaże własnej spółce ŁKA ok. 10 mln zł, które pomogą zrealizować projekty taborowe. W zamian za to samorząd obejmie dodatkowe udziały. Większość pieniędzy wydane zostanie na rozbudowę Flirtów o trzeci człon, ale pewna kwota przeznaczona jest także na zakup nowych jednostek hybrydowych.
W przyjętym w grudniu
budżecie województwa łódzkiego radni przeznaczyli najwięcej środków na przedsięwzięcia związane z transportem. Spośród przeszło 400 mln zł wygospodarowanych na ten cel niecałe 10 mln zł trafić ma do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i dokapitalizować należącą do samorządu województwa spółkę. – Pieniądze zostaną przeznaczone na realizację czterech etapów projektu pod nazwą „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Pokrycie kosztów obligacji, za które ŁKA kupiła Flirty i Impulsy Trzy ze wspomnianych etapów już się zakończyły lub są aktualnie realizowane. – Przeznaczone na nie środki stanowią pokrycie kosztów wyemitowanych na ten cel obligacji – wskazują służby prasowe marszałka. Pierwszym ze wspomnianych przedsięwzięć był zakup dwudziestu elektrycznych zespołów trakcyjnych (mowa tu o dostarczanych od 2014 r. Flirtach, które były pierwszymi pojazdami eksploatowanymi przez spółkę). Kwota dokapitalizowania w związku z tą inwestycją w 2021 r. to 2 mln 310 tys. zł.
– Etap drugi obejmował zakup taboru kolejowego w postaci czternastu fabrycznie nowych trzyczłonowych zespołów trakcyjnych – usłyszeliśmy w UMWŁ. Mowa tu o Impulsach wyprodukowanych w nowosądeckim Newagu. Na ten cel przeznaczone zostało 1 mln 740 tys. zł (oczywiście mowa tu jedynie o środkach, jakie region przekaże spółce w 2021 r.).
Środki na kolejne inwestycje taborowe Trzecia z inwestycji – opisywana w przesłanym nam komunikacie UMWŁ jako zakończona, choć w rzeczywistości wciąż toczą się prace dotyczące pierwszego z pojazdów – to rozbudowa dziesięciu z jednostek Flirt o trzeci człon.
Pierwszy z wydłużanych pojazdów Stadlera jest aktualnie testowany i ma wejść do regularnej eksploatacji za kilka miesięcy. W związku z tym zadaniem ŁKA zostanie dokapitalizowana kwotą 5 mln 272 tys. zł.
Ostatnie z przedsięwzięć, na jakie UMWŁ wyasygnował środki, to zakup trzech fabrycznie nowych jednostek spalinowo-elektrycznych. Niedawno łódzki przewoźnik
ogłosił przetarg, który ma wyłonić dostawcę tych nietypowych pojazdów. Województwo przekaże na ten cel 584 tys. zł, w zamian za co obejmie 584 udziały o wartości 1000 zł każdy. Dostawy mają trwać do 2023 r.