Najprawdopodobniej w najbliższym sezonie letnim Polregio ponownie uruchomi pociągi do Spały. Spółka od kilku lat współpracuje w tym zakresie z gminą Inowłódz, która finansuje kursy. Przejazdy są bezpłatne, ale niezbędne jest wcześniejsze zapisanie się, by każdy z pasażerów znalazł w pociągu miejsce.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zapowiedział uruchomienie regularnych pociągów pasażerskich do Spały. Kursy te
ma obsługiwać Łódzka Kolej Aglomeracyjna pozyskiwanymi właśnie hybrydowymi jednostkami produkcji nowosądeckiego Newagu. Inauguracja ma jednak nastąpić dopiero po dostawie wspomnianych zespołów trakcyjnych, a więc na przełomie 2022 i 2023 r.
Kursy chce sfinansować gmina Inowłódz Tymczasem zbliża się sezon letni, gdy zapotrzebowanie na dojazdy do Spały jest co roku duże. Oferta przewoźników autobusowych jest zaś marginalna i jeszcze skromniejsza niż przed rokiem, w międzyczasie PKS Łódź zawiesił bowiem obsługę linii Łódź – Spała – Lublin. Jak informuje Polregio, jest duża szansa, by w tym roku do letniska znajdującego się w południowo-wschodniej części województwa łódzkiego można było dojechać pociągiem.
– Wzorem lat ubiegłych planowane jest uruchomienie przez gminę Inowłódz wakacyjnych pociągów do Spały, które obsłuży nasza spółka – mówi Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika. Przez kilka ostatnich sezonów Polregio oferowało bezpośrednie kursy z Łodzi, a połączenia były skorelowane z innymi organizowanymi przez lokalny samorząd atrakcjami, np. możliwością wypożyczenia rowerów, wycieczką z przewodnikiem itp. Skorzystanie z przejazdu wymagało wcześniejszego zapisu.
Przejazd bezpłatny, ale z zapisami – Prowadzone były już wstępne rozmowy i obie strony są zainteresowane kontynuacją projektu – zapewnia nasz rozmówca. Dodaje, że zasady dla podróżnych byłyby podobne do tych obowiązujących w latach ubiegłych. Za przejazd nie trzeba byłoby więc płacić. Liczba pasażerów byłaby zaś uzależniona od pojemności taboru. Łódzki zakład Polregio dysponuje aktualnie dwoma małymi autobusami szynowymi SA135 i jednym większym spalinowym zespołem trakcyjnym SA139.
Przypomnijmy, że w lipcu i sierpniu pasażerowie mogli zazwyczaj dotrzeć do Spały raz w tygodniu. Nie każdego roku udawało się uruchomić przewozy wraz z początkiem wakacji – czasem wycieczki inaugurowano dopiero w połowie lipca lub w sierpniu. Regularne pociągi rozkładowe funkcjonujące na zasadach ogólnych docierały zaś do Spały do 1989 r. Później pociągi wjeżdżały na krótką linię nr 53 Tomaszów Mazowiecki – Spała m.in. w związku z obsługą ruchu podczas dożynek prezydenckich.