Reaktywacja linii kolejowej Piotrków Trybunalski - Bełchatów w ruchu pasażerskim, a w perspektywie kilku lat wprowadzenie pociągów do centrum miasta - to postulaty Centrum Zrównoważonego Transportu. Działacze organizacji promują inicjatywę wśród mieszkańców województwa łódzkiego, chcąc stworzyć narzędzie nacisku na władze regionu.
Projekt byłby realizowany etapami. Pierwszy, niezbędny krok to - wyceniana przez CZT na ok. 40-50 mln zł - modernizacja linii nr 24 na odcinku Piotrków - Bełchatów Miasto. "Dwa 60- i 76-tysięczne miasta położone 25 km od siebie bez kolei. Czy jest drugi taki przykład w UE?" - pytają w wydawnictwach promocyjnych członkowie organizacji. Jeden z problemów polega jednak na niekorzystnym przebiegu linii na terenie Bełchatowa: tory wraz z nieczynnym przystankiem Bełchatów Miasto są położone znacznie na południe od centrum.
Aby zlikwidować te niedogodności, CZT postuluje w drugim etapie budowę nowego odcinka linii ze stacją na terenie miasta. Przygotowano dwie opcje: wariant A (zaznaczony na załączonej mapie kolorem zielonym) przewiduje utworzenie odnogi od stacji Bełchatów, zakończonej stacją czołową w rejonie skrzyżowania ul. Czaplinieckiej i Wojska Polskiego. Wersja "B" (czerwona) zakłada odgięcie na północ przebiegu istniejącej linii. Przedsięwzięcie takie wymagałoby budowy dłuższego odcinka toru i budowy nowej stacji dalej od centrum, lecz pozwoliłoby - po przedłużeniu linii nr 24 w kierunku zachodnim - na uruchamianie pociągów z Bełchatowa do miejscowości położonych na magistrali węglowej, Wielunia lub nawet, jak przewidują działacze CZT, do Wrocławia bez konieczności zmiany czoła.
Według szacunków Krzysztofa Rytla z CZT, do obsługi odcinka z częstotliwością co pół godziny w szczycie przewozowym i co godzinę poza nim wystarczyłyby dwa wagony motorowe. Opcją do rozważenia byłoby uruchomienie połączeń dalekobieżnych w relacjach takich, jak wspomniana już do stolicy Dolnego Śląska czy do Warszawy.
Połączenie Wielunia z Bełchatowem przez Złoczew oraz modernizacja linii nr 24 jest w planach Urzędu Marszałkowskiego na najbliższych osiem lat. - Zakładamy jej wykorzystanie zarówno do ruchu towarowego, jak i pasażerskiego. Pociągi z Wielunia do Łodzi mogłyby wtedy jeździć przez Zduńską Wolę Karsznice, a z Bełchatowa do Łodzi także przez Piotrków. Opracowywanie wstępnego studium wykonalności jest w toku - powiedziała w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Teresa Woźniak.
Urząd zamierza sięgnąć po fundusze europejskie w partnerstwie z Polską Grupą Energetyczną, która myśli o wykorzystaniu linii kolejowej do obsługi złoża węgla brunatnego pod Złoczewem. Planowany przebieg linii nie podoba się jednak władzom gminy Złoczew. Lokalny samorząd domaga się doprowadzenia torów do obszaru planowanej strefy inwestycyjnej (szczegóły tutaj).