Zarządca infrastruktury mówi o zaawansowanych przygotowaniach do modernizacji kolejnego odcinka Magistrali Węglowej Śląsk – Porty. Inwestycja, która miałaby objąć odcinek znajdujący się w granicach województwa łódzkiego, nie ma jednak zagwarantowanego finansowania. Trudno więc wskazać, kiedy roboty mogłyby się rozpocząć.
W tym roku zakończyły się opóźnione prace na dwóch długich odcinkach historycznej Magistrali Węglowej Śląsk – Porty. Pierwszy z nich zaczyna się w węźle Herby Nowe, a kończy – w Ruścu Łódzkim. Drugi łączy zaś Rusiec z węzłem Zduńska Wola. W ubiegłych latach zarządca infrastruktury informował, że w ramach nowej perspektywy finansowej UE planuje objęcie podobną inwestycją kolejnej części linii nr 131 – od Zduńskiej Woli do Dąbia nad Nerem.
PLK pozyskują decyzje administracyjne
– Posiadamy gotową dokumentację projektową, aktualnie trwa pozyskiwanie decyzji administracyjnych – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że w ramach modernizacji przewidziano nie tylko remont torów i obiektów inżynieryjnych, ale też przebudowę stacji Szadek, Otok, Poddębice, Kłudna i Kraski wraz z infrastrukturą pasażerską. Podwyższenie peronów ma ułatwić wsiadanie do pociągów, a na poprawę komfortu wpłyną też według założeń spółki nowe wiaty, ławki, oświetlenie itp.
– Wszystkie obiekty będą też przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – podkreśla nasz rozmówca. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że aktualnie pomiędzy Zduńską Wolą-Karsznicami a Dąbiem nie odbywa się ruch regionalny, a jedyny sezonowy pociąg dalekobieżny korzystający z tego odcinka nie ma wyznaczonych postojów w żadnej z wymienionych miejscowości. Projektując nową infrastrukturę, PLK oparły się jednak na przekazanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w 2019 r. deklaracji o zainteresowaniu przywróceniem połączeń po remoncie trasy.
Zadanie ma objąć ponadto zastąpienie przejazdów kolejowo-drogowych dwupoziomowymi skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. – W efekcie po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością do 160 km/godz. – zapowiada nasz rozmówca. Dziś dopuszczalna prędkość na tym odcinku „Węglówki” waha się od 50 do 160 km/godz. Składy towarowe przyspieszą zaś z 40 – 100 km/godz. do 120 km/godz.
Start prac po zakończeniu robót na linii 201
Kiedy więc zacznie się realizacja przedsięwzięcia? – Z uwagi na kompleksowe podejście do realizacji prac budowlanych na sieci linii kolejowych planujemy modernizację odcinka linii nr 131 Zduńska Wola-Karsznice – Dąbie nad Nerem po zakończeniu prac na linii nr 201 łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem – informuje Przemysław Zieliński. Co więcej, póki co nie ma zagwarantowanego finansowania robót. Inwestycja znalazła się bowiem tylko na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.