Czy wkrótce linia kolejowa nr 16 zostanie ponownie zamknięta z uwagi na remont kolejnego odcinka? PKP PLK kreślą inny scenariusz: spółka chce zmodernizować całą trasę z Łodzi do Kutna, dobudowując drugi tor i podnosząc maksymalną prędkość. Oznacza to kolejne prace pomiędzy Zgierzem a Łęczycą, gdzie już teraz trwają roboty inwestycyjne.
Wciąż trwają
prace modernizacyjne na ciągu linii kolejowych 15 i 16 Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno. To najważniejsza trasa wylotowa biegnąca z aglomeracji łódzkiej na północ, która ma duże znaczenie nie tylko w ruchu regionalnym, ale i dalekobieżnym. Kursują nią bowiem zarówno pociągi jadące w stronę Trójmiasta, jak i Poznania. Remont obejmuje fragment leżący na terenie Łodzi, a także odcinki Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. Wkrótce pociągi pojadą tam z prędkością 120 km/godz.
Zamiast remontu kolejnego odcinka – duża modernizacja całej linii Zadania nie obejmują natomiast końcowego odcinka Łęczyca – Kutno o długości ok. 25 km. W związku z tym, że linia nr 16 ma charakter jednotorowy, na czas trwających prac ruch pociągów został całkowicie zawieszony. Czy istnieje ryzyko, że wkrótce konieczne stanie się przeprowadzenie inwestycji na kolejnym fragmencie trasy, co spowoduje jej ponowne długotrwałe wyłączenie z użytkowania? – Rozważamy realizację projektu „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę nowej linii kolejowej lub modernizację istniejących linii – odpowiada Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Mówi on, że przygotowane już studium wykonalności wskazuje optymalny wariant realizacyjny inwestycji, który miałby polegać na modernizacji linii nr 16. Roboty pomiędzy Łęczycą a Kutnem miałyby zatem zostać przeprowadzone w ramach o wiele szerszego zadania, które objęłoby także podniesienie parametrów odcinków ze Zgierza do Ozorkowa i z Ozorkowa do Łęczycy, które właśnie teraz są remontowane. Najważniejsze zakładane zmiany to ponowne podwyższenie dopuszczalnej prędkości – tym razem do 160 km/godz. – i dobudowa drugiego toru na całej trasie Łódź – Kutno.
Realizacja kolejnych robót zależna od dostępności środków – Ostateczny zakres i harmonogram prac, a także ewentualne zmiany w ruchu pociągów zależą od dostępności środków na projekty inwestycyjne – zaznacza przy tym nasz rozmówca. Stwierdza też, że jeśli do realizacji przedsięwzięcia by doszło, zwiększyłaby się przepustowość tej ważnej trasy, co przełożyłoby się na lepszą obsługę kolejową województwa łódzkiego. Zmiany miałyby wpłynąć pozytywnie także na ruch towarowy.
Póki co zbliża się otwarcie trasy po jej aktualnym remoncie . Przypomnijmy, że
nadal nie wiadomo, czy wkrótce ponownie pojadą po niej pociągi regionalne z Łodzi do Torunia. Samorządy województw nadal nie porozumiały się bowiem pomiędzy sobą co do kształtu przyszłej oferty.