W pierwszej połowie listopada Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego opublikował kilka ogłoszeń dotyczących zamiaru zakontraktowania przewozów kolejowych na okres do 10 lat. Dotyczą one wszystkich obsługiwanych obecnie połączeń, a także linii komunikacyjnych z Łodzi przez Zduńską Wolę do Poddębic oraz do Chorzewa-Siemkowic z odnogami w kierunku Częstochowy do Kłobucka. Wymieniona jest także trasa z Łodzi przez Tomaszów Mazowiecki do Drzewicy i Radomia.
Samorząd województwa łódzkiego ogłosił zamiar przeprowadzenia czterech postępowań w sprawie świadczenia usług pasażerskiego transportu kolejowego. Dotyczą one kolejno przewozów na eksploatowanych dziś liniach wewnątrzwojewódzkich,
na liniach 131 i 146, na trasach z Tomaszowa Mazowieckiego do Drzewicy i dalej w kierunku Radomia oraz w istniejących relacjach międzywojewódzkich. Szczególnie zaskakujący wydaje się pomysł wznowienia przewozów po linii kolejowej nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Dotychczas władze regionu nie wskazywały bowiem możliwości uruchomienia tam w dającej się przewidzieć przyszłości pociągów regionalnych.
Pierwszy raz wskazano możliwość uruchomienia połączeń do RadomiaZgodnie z treścią dokumentu pociągi miałyby kursować na linii komunikacyjnej Łódź – Koluszki – Tomaszów Mazowiecki – Drzewica i dalej w kierunku Radomia. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zaznacza jednak, że nie wyznaczył konkretnych relacji kursów bezpośrednich, a jedynie przebieg trasy. Z informacji wynika, że przewiduje się wjazd na stację w Koluszkach (z jednej strony pozwala to na obsługę istotnego węzła, z drugiej – wydłuża czas przejazdu z uwagi na konieczność zmiany czoła).
„Uruchomienie przewozów zależne będzie od zawarcia z właściwym województwem [mazowieckim – dop. kf] porozumienia lub uzgodnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, i posiadania odpowiednich środków finansowych” – zaznaczono w ogłoszeniu. Podobne klauzule znajdują się również w ogłoszeniach dotyczących przewozów po „węglówce” i po linii 146 oraz na trasach z Łodzi do Poznania, Wrocławia, Torunia i Częstochowy, a także z Wielunia do Tarnowskich Gór. Analogicznego zapisu nie ma natomiast w przypadku połączeń do Warszawy.
Będzie długookresowa umowa z PR na pociągi międzywojewódzkie? W ogłoszeniu dotyczącym pakietu linii międzywojewódzkich ujęto także wewnątrzregionalne połączenie Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Zaznaczono przy tym, że kontrakt objąłby jego obsługę do czasu elektryfikacji odcinka linii nr 25 Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Wskazywałoby to, że UMWŁ wstępnie zamierza udzielić tego zamówienia Przewozom Regionalnym, które – w przeciwieństwie do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – eksploatuja także tabor spalinowy.
Kiedy miałyby zacząć obowiązywać nowe kontrakty? Pierwszy z nich – dotyczący odcinków z Łodzi do Łowicza, Sieradza, Kutna, Radomska, Opoczna i Warszawy przez Skierniewice, a także z Kutna do Łowicza, objąłby okres od 2029 (!) do 2030 r. Wówczas najprawdopodobniej trasa do Opoczna
będzie już zelektryfikowana. W przypadku pozostałych trzech ogłoszeń wskazano, że postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia rozpocznie się nie wcześniej niż rok od daty publikacji ogłoszenia (a więc 9 listopada 2019 r.), a przewidywany czas trwania umowy z przewoźnikiem wyniósłby do 10 lat.
Publikacja ogłoszeń wynika z zapisów ustawy o PTZ – Ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym w okresie od 2021 do 2030 r. zgodnie z Ustawą dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym muszą być opublikowane w terminie nie krótszym niż jeden rok przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub przed bezpośrednim zawarciem umowy – przypomina Dariusz Kulas z Biura Prasowego UMWŁ. – Publikacja wspomnianych ogłoszeń wynika z tego, że do roku 2020 mamy [już] opublikowane ogłoszenie Zarządu Województwa Łódzkiego na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na liniach komunikacyjnych obecnie obsługiwanych, a ponadto zamierzamy uruchomić przewozy na liniach nieobsługiwanych (niezawartych w umowach z operatorami kolejowymi) – dodaje.
Warto zaznaczyć, że ogłoszenie o zamiarze powierzenia części obsługi linii kolejowych na okres 10 lat opublikował właśnie małopolski samorząd. Linie wskazane w zamówieniu mają obsługiwać Przewozy Regionalne. Obszernie piszemy o tym
tutaj.