– Będziemy szukali argumentów i przekonywali do realizacji naszych postulatów – zapowiada marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, odnosząc się do nieuwzględnienia w Krajowym Programie Kolejowym budowy linii konwencjonalnej o podwyższonych parametrach Warszawa – Bełchów.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy dyskusję na temat konieczności budowy nowych linii kolejowych w Polsce. Przyczynkiem do tego było ogłoszenie nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zawiera 3900 km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Takiego rozmachu próżno szukać w Krajowym Programie Kolejowym.
– Będziemy szukali argumentów i przekonywali do realizacji naszych postulatów – zapowiada marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, odnosząc się do nieuwzględnienia w Krajowym Programie Kolejowym budowy linii konwencjonalnej o podwyższonych parametrów Warszawa – Bełchów. – Inwestycja w śladzie Kolei Dużych Prędkości ciągle kojarzy się z „dużym” projektem KDP – dodaje polityk. Przedstawiciele zarządu województwa będą tłumaczyć rozmówcom, że chodzi o wariant skromniejszy i tańszy, choć perspektywiczny.
Jak wiadomo, decyzje w sprawie KDP zostały odłożone do 2020 r. – Liczę jednak na to, że już wcześniej będziemy mogli rozmawiać z decydentami o dodatkowym połączeniu z Warszawą w korytarzu KDP. Będziemy przekonywali i już przekonujemy, że jest to inwestycja potrzebna i aktualna w kontekście rosnących potrzeb przewozowych – dodaje.
Z drugiej strony W. Stępień zwraca uwagę na to, jak potężnym wyzwaniem dla systemu linii kolejowych w Polsce jest ich modernizacja i przywracanie lub poprawa parametrów. – To zadanie zakrojone na wiele lat. Dobrym przykładem może być linia nr 131, tzw. Magistrala Węglowa: kiedyś oblegana trasa, dziś zdekapitalizowana i zamierająca. Sytuacja wymaga podjęcia na niej szybkiej interwencji. Rozwijają się porty, rośnie wymiana towarów i potrzeby transportowe – mówi marszałek.
Dobrą koniunkturę dla poprawy stanu infrastruktury tworzy wsparcie Unii Europejskiej, która w modernizacji korytarza Bałtyk – Adriatyk widzi szansę na rozwój całego kontynentu. – Myślę, że nowe linie kolejowe to plany, do których będziemy mogli się przymierzać w perspektywie kilku lat – podsumowuje.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.