Samorząd województwa łódzkiego wskazuje na możliwości pozyskania środków na remont wąskotorówek przeznaczonych do ruchu turystycznego. W pierwszym z naborów nie wystartowały jednak gminy, które potencjalnie uzyskałyby dofinansowanie. Pieniądze pochodziłyby z funduszy europejskich.
Region łódzki poinformował niedawno o rezygnacji z planów uruchamiania regularnych pociągów pasażerskich na trasie Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. Dawna Rogowska Kolej Dojazdowa pozostanie więc głównie atrakcją turystyczną o charakterze muzealnym. Na terenie województwa istnieje także druga sieć wąskotorowa – Krośniewicka Kolej Dojazdowa – która jednak od niemal dwóch dekad pozostaje zamknięta, nie licząc organizowanych przez entuzjastów przejazdów drezynami.
Unijne środki na tematyczne szlaki turystyczne
Do ewentualnego uruchomienia pociągów turystycznych na liniach wychodzących z Krośniewic konieczne byłyby duże inwestycje. Te wydają się niezbędne również na Kolei Rogowskiej, bo z uwagi na zły stan techniczny toru część trasy nie jest dopuszczona do ruchu pasażerskiego i nie mogą tam kursować pociągi dla turystów. Szanse na pozyskanie funduszy otwiera nowa perspektywa unijna. – W ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego nie przewiduje się odrębnego wsparcia przeznaczonego dla infrastruktury kolei wąskotorowych. Potencjalna możliwość dofinansowania projektów z tego zakresu mieści się natomiast w ramach działania Kultura i Turystyka – potwierdza Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Samorząd regionalny, który pełni rolę instytucji zarządzającej FEŁ, podkreśla, że w ramach programu założone zostało udzielenie wsparcia na stworzenie infrastruktury służącej lub mającej służyć prowadzeniu działalności kulturalnej lub turystycznej albo pełnieniu funkcji turystycznych. W tym mieszczą się inwestycje w turystyczne szlaki tematyczne, np. z zakresu kolejnictwa. – Dofinansowanie w projektach, w których nie występuje pomoc publiczna, stanowi 85 proc. wydatków kwalifikowalnych – usłyszeliśmy w UMWŁ.
– Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach tego działania został już przeprowadzony – wskazują służby prasowe marszałka. Do samorządu nie trafiły jednak wnioski dotyczące ewentualnego remontu wąskotorówek. – Na chwilę obecną brak jest informacji o kolejnym naborze – zaznaczył urząd marszałkowski.
Ok. ćwierć wieku bez kursów regularnych
Planowy ruch pasażerski na trasie z Rogowa do Białej Rawskiej był utrzymywany przez PKP do przełomu XX i XXI w. Na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, która stanowi fragment dawnej większej sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych, codzienne przewozy były prowadzone o kilka lat dłużej. Pociągi uruchamiało tam ówczesne Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.