Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzkie: Brak chętnych na unijne pieniądze na wąskotorówki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-06-2024
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzkie: Brak chętnych na unijne pieniądze na wąskotorówki
fot. KWRRB
Samorząd województwa łódzkiego wskazuje na możliwości pozyskania środków na remont wąskotorówek przeznaczonych do ruchu turystycznego. W pierwszym z naborów nie wystartowały jednak gminy, które potencjalnie uzyskałyby dofinansowanie. Pieniądze pochodziłyby z funduszy europejskich.

Region łódzki poinformował niedawno o rezygnacji z planów uruchamiania regularnych pociągów pasażerskich na trasie Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. Dawna Rogowska Kolej Dojazdowa pozostanie więc głównie atrakcją turystyczną o charakterze muzealnym. Na terenie województwa istnieje także druga sieć wąskotorowa – Krośniewicka Kolej Dojazdowa – która jednak od niemal dwóch dekad pozostaje zamknięta, nie licząc organizowanych przez entuzjastów przejazdów drezynami.

Unijne środki na tematyczne szlaki turystyczne

Do ewentualnego uruchomienia pociągów turystycznych na liniach wychodzących z Krośniewic konieczne byłyby duże inwestycje. Te wydają się niezbędne również na Kolei Rogowskiej, bo z uwagi na zły stan techniczny toru część trasy nie jest dopuszczona do ruchu pasażerskiego i nie mogą tam kursować pociągi dla turystów. Szanse na pozyskanie funduszy otwiera nowa perspektywa unijna. – W ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego nie przewiduje się odrębnego wsparcia przeznaczonego dla infrastruktury kolei wąskotorowych. Potencjalna możliwość dofinansowania projektów z tego zakresu mieści się natomiast w ramach działania Kultura i Turystyka – potwierdza Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Samorząd regionalny, który pełni rolę instytucji zarządzającej FEŁ, podkreśla, że w ramach programu założone zostało udzielenie wsparcia na stworzenie infrastruktury służącej lub mającej służyć prowadzeniu działalności kulturalnej lub turystycznej albo pełnieniu funkcji turystycznych. W tym mieszczą się inwestycje w turystyczne szlaki tematyczne, np. z zakresu kolejnictwa. – Dofinansowanie w projektach, w których nie występuje pomoc publiczna, stanowi 85 proc. wydatków kwalifikowalnych – usłyszeliśmy w UMWŁ.

– Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach tego działania został już przeprowadzony – wskazują służby prasowe marszałka. Do samorządu nie trafiły jednak wnioski dotyczące ewentualnego remontu wąskotorówek. – Na chwilę obecną brak jest informacji o kolejnym naborze – zaznaczył urząd marszałkowski.

Ok. ćwierć wieku bez kursów regularnych

Planowy ruch pasażerski na trasie z Rogowa do Białej Rawskiej był utrzymywany przez PKP do przełomu XX i XXI w. Na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, która stanowi fragment dawnej większej sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych, codzienne przewozy były prowadzone o kilka lat dłużej. Pociągi uruchamiało tam ówczesne Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

10 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Pasażer

10 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

inf. pras. Łódzka Kolej Aglomeracyjna 17 czerwca 2024

Łódzkie: Frekwencja w autobusach ŁKA skłania do rozbudowy sieci połączeń

Zintegrowany transport

Łódzkie: Za mało chętnych, by zostać maszynistą

Biznes

Łódź: Opóźniona przebudowa Przybyszewskiego bez części dotacji RPO

Zintegrowany transport

Zobacz również:

10 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Pasażer

10 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

inf. pras. Łódzka Kolej Aglomeracyjna 17 czerwca 2024

Łódzkie: Frekwencja w autobusach ŁKA skłania do rozbudowy sieci połączeń

Zintegrowany transport

Łódzkie: Za mało chętnych, by zostać maszynistą

Biznes

Łódź: Opóźniona przebudowa Przybyszewskiego bez części dotacji RPO

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5