Województwo łódzkie czeka na uwagi mieszkańców, które mają pomóc w przygotowaniu kolejnego rocznego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od 12 grudnia przez kolejnych 12 miesięcy. Wstępny projekt rozkładu jest w pełni zbieżny z tym obowiązującym obecnie. Władze regionu chcą więc zachować aktualną ofertę i rolę poszczególnych operatorów.
Województwo łódzkie rozpoczyna konsultacje społeczne dotyczące kolejnego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia. – Chodzi o linie obsługiwane przez Polregio i Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Zainteresowani mogą nadsyłać swoje propozycje do 31 stycznia – poinformował nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd prosi o kontakt pod adresem mailowym kolej@lodzkie.pl.
Punkt odniesienia to aktualny rozkład jazdy Na stronach internetowych UMWŁ opublikowany został regulamin konsultacji, który zarysowuje planowany kształt oferty. Nie znajdziemy tam tabel z konkretnymi godzinami odjazdów, ale z treści dokumentu wynika, że pociągi regionalne mają kursować w wymiarze nieodbiegającym od obecnego. – Przy składaniu wniosków za punkt odniesienia proszę przyjąć obowiązujący rozkład jazdy 2020/2021 – czytamy we fragmencie, w którym opisywany jest konsultowany projekt.
Po kilku latach wprowadzania dość istnitnych zmian wraz z wejściem w życie każdej kolejnej edycji rozkładu jazdy należy się więc spodziewać pewnej stabilizacji. Utrzymana ma zostać także rola obu operatorów świadczących usługi na rzecz UMWŁ, przy czym liczba zadań wykonywanych przez ŁKA w porównaniu ze stanem sprzed kilku lat istotnie wzrosła, a przez Polregio – zmalała. Tylko w grudniu 2020 r. ŁKA przejęła częścowo ruch na trasach do
Radomska i
Ostrowa Wielkopolskiego od ogólnopolskiej spółki, a dodatkowo
rozpoczęła obsługę połączeń do Drzewicy.
Stopniowy wzrost roli ŁKA w obsłudze regionu Rok wcześniej łódzki przewoźnik przejął większość kursów z Łodzi w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Zaczął też kursować na miejskiej trasie Łódź-Chojny – Łódź-Olechów – Łódź-Widzew. W ostatnich latach Polregio przestało uruchamiać pociągi w relacjach wewnętrznych z Łodzi do Sieradza, Łowicza, Kutna, Koluszek i Skierniewic, a także pomiędzy Skierniewicami a Kutnem (wszędzie tam kursują teraz jednostki ŁKA).
W 2022 r. Polregio ma natomiast wciąż prowadzić przewozy na trasie z Łodzi do Opoczna. Jak zapowiedział niedawno UMWŁ,
tam pociągi ŁKA wjadą dopiero w 2023 r. Trwa przetarg na zakup
taboru hybrydowego, który ma umożliwić spółce obsługę pierwszego w swojej historii odcinka niezelektryfikowanego.