Łódzki samorząd wojewódzki chce, by PKP PLK wyposażyły zmodernizowany odcinek linii 14 w dodatkowe zabezpieczenia przed hałasem. Rozpoczęło się postępowanie administracyjne w tej sprawie. Zarządca infrastruktury zapowiada jednak, że podporządkuje się decyzji marszałka.
Departament Środowiska łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego zawiadomił zarządcę infrastruktury o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia obowiązku ograniczenia hałasu. Przeprowadzona w ubiegłym roku analiza porealizacyjna wykazała bowiem, że zmodernizowana linia 14 nadmiernie oddziałuje na sąsiednie tereny zamieszkane.
Do pisma załączono listę miejsc, w których Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska domaga się ustawienia ekranów akustycznych lub montażu absorberów przyszynowych. Wykaz liczy 76 lokalizacji (od km 5,210 do 37,424), z czego 72 stanowią miejsca proponowanego ustawienia ekranów, a 4 – absorberów. Ekrany różnią się między sobą długością (od 23 do 886 m) oraz wysokością nad główką szyny (od 0,6 do 4,4 m).
Z odpowiedzi udzielonej przez PKP PLK wynika, że spółka nie zamierza sprzeciwiać się decyzji samorządu – opiera się ona bowiem na jej własnej analizie porealizacyjnej. Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury wyjaśnia, że PKP PLK przekazały opracowanie do RDOŚ. Dyrekcja przekazała ją Marszałkowi Województwa Łódzkiego, by ten podjął ostateczną decyzję co do realizacji niezbędnych działań ograniczających hałas powodowany przez pociągi. – PLK SA przystąpią do wdrożenia rekomendowanych rozwiązań po otrzymaniu decyzji Marszałka – zapewnia nasz rozmówca, nie podając jednak daty planowanego montażu ekranów i absorberów.
Linię nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola
poddano rewitalizacji w latach 2017-2021. Wykonawca (ZUE) wymienił torowisko i sieć trakcyjną oraz zmodernizował infrastrukturę stacji i przystanków. Jak zaznacza Wilgusiak, w trosce o redukcję hałasu ułożono tory metodą bezstykową.