W ciągu nieco ponad pięciu lat PKP PLK muszą zamontować dodatkowe urządzenia chroniące przed hałasem przy linii 14 między stacją Łódź Kaliska a Zduńską Wolą. Łódzki Urząd Marszałkowski nałożył na zarządcę infrastruktury obowiązek ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania akustycznego na środowisko.
O sprawie
pisaliśmy już kilka tygodni temu. W związku z wynikami analizy porealizacyjnej (po przeprowadzonej w latach 2017-2021 modernizacji linii), przekazanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, Departament Środowiska UMWŁ wszczął wówczas wobec PKP PLK postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia obowiązku ograniczenia hałasu. Spółka ze swojej strony zapowiedziała podporządkowanie się decyzji (choć formalnie odwołanie jest możliwe przez 14 dni).
Środki, których zastosowania domagała się RDOŚ, to montaż ekranów akustycznych oraz absorberów przyszynowych w łącznie 76 lokalizacjach między km 5,210 a 37,424. Wskazany odcinek zaczyna się jeszcze w granicach Łodzi (przed stacją Łódź Lublinek), a kończy – między przystankiem Borszewice a posterunkiem odgałęźnym Gajewniki. Zdecydowaną większość stanowią miejsca proponowanego ustawienia ekranów – lokalizacji dla absorberów wskazano zaledwie cztery. Ekrany różnią się między sobą długością (od 23 do 886 m) oraz wysokością nad główką szyny (od 0,6 do 4,4 m).
Termin wyznaczony na spełnienie wymagań RDOŚ jest dość długi. Jak wynika z pisma, prace budowlane mają zostać zakończone do 31 grudnia roku 2029. Na przedłożenie sprawozdań z ponownego pomiaru hałasu PKP PLK będą miały kolejny rok.