W najbliższym czasie na trasach z Łodzi do Kutna i Łowicza ponownie wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza. Przerwy w ruchu będą związane z budową dwóch nowych przystanków kolejowych – w Zgierzu i w nieodległym Jedliczu. Wkrótce ogłoszone zostaną przetargi na budowę i przebudowę innych peronów uwzględnionych w rządowym programie przystankowym.
Miniony okres był dla pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej korzystających z połączeń do Kutna i Łowicza trudny. Wielokrotnie musieli oni bowiem przesiadać się do autobusów, a przyczyny wprowadzania komunikacji zastępczej były różne: remontowano stację Zgierz, odcinek pomiędzy Łodzią Kaliską i Zgierzem, alternatywny ciąg Łódź-Widzew – Zgierz, fragment ze Zgierza do Łęczycy, infrastrukturę pasażerską w Głownie i Strykowie, a wreszcie stacje w Kutnie i Łowiczu. Za każdym razem istotnie wpływało to na czas przejazdu, w skrajnych przypadkach wydłużając go przeszło dwukrotnie.
Rok 2023 będzie oznaczać kolejne przerwy w ruchu pociągów na obu wychodzących z Łodzi na północ trasach. Tym razem będą one wynikać z planowanej budowy dwóch nowych przystanków: Zgierz-Rudunki na linii nr 15 w kierunku Łowicza i Jedlicze k. Zgierza ma trasie do Kutna oznaczonej nr 16. – Wykonawcy kończą projektowanie peronów – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, dodając, że początek robót budowlanych ma nastąpić wiosną. Tłumaczy też, że w związku z jednotorowym charakterem obu odcinków uniknięcie utrudnień jest niemożliwe.
Budowa obu przystanków ma zakończyć się jeszcze w 2023 r. Na razie nie znamy szczegółowego harmonogramu robót i zamknięć. Oba przedsięwzięcia są częścią rządowego tzw. programu przystankowego na lata 2021 – 2025. W jego ramach zostaną też wybudowane lub wyremontowane inne punkty obsługi podróżnych. – Ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę przystanków Izabelów i Stare Grudze – wskazuje nasz rozmówca.
Zapowiada też kolejne postępowania dotyczące siatki przystankowej w regionie łódzkim. W 2023 r. PLK zamierzają opublikować zamówienia dotyczące modernizacji istniejącego przystanku Żakowice Południowe oraz budowy nowych w Łodzi (Zarzew), Głownie (Głowno Północne) i Zaosiu. Należy spodziewać się, że prace w Głownie będą wiązać się z kolejną przerwą w ruchu na linii nr 15 w kierunku Łowicza.
W ostatnich latach w aglomeracji łódzkiej i regionie powstał cały szereg finansowanych z różnych źródeł przystanków. Należą do nich m.in. Łódź Warszawska czy Łódź-Radogoszcz Wschód pomiędzy Widzewem a Zgierzem, Zgierz Jaracza i Ozorków-Nowe Miasto na trasie do Kutna, Łódź-Radogoszcz Zachód pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem czy Domaniewice Centrum i Glinnik Wieś na odcinku Zgierz – Łowicz. Kolejnym uzupełnieniem sieci przystankowej ma być otwarcie nowych punktów w tunelu średnicowym pomiędzy Łodzią Fabryczną i Kaliską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.