Tarcza TBM „Katarzyna” wznowiła drążenie dwutorowego odcinka łódzkiego tunelu średnicowego. Trwa jej wyprowadzanie z budowanego przystanku Łódź Polesie przy Manufakturze. Po przebyciu ok. 100 m maszyna zostanie znów zatrzymana do czasu zakończenia uzgodnień z władzami Łodzi.
Zgodnie z zapowiedziami w połowie sierpnia większa tarcza TBM („Katarzyna”) wznowiła drążenie tunelu, rozpoczynając przesuwanie się za przystanek Łódź Polesie przy centrum handlowo-rozrywkowym Manufaktura. Po przebiciu jego betonowej ściany maszyna zostanie znów zatrzymana w celu wymiany elementów głowicy skrawającej (części przystosowane do pracy w gruncie są inne, niż te do wiercenia w betonie).
Potem tarcza rozpocznie drążenie pod pierwszymi budynkami przy ul. Mielczarskiego, pod którymi przez ostatnie tygodnie wykonywano wzmocnienia terenu.
Na samej Mielczarskiego trwa rewitalizacja obszarowa. W tym celu wybudowano dwa szachty w kształcie walca o głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m: w rejonie przystanku Polesie i przy ul. Mielczarskiego. W tak powstałych komorach specjalistyczny sprzęt wykonuje następnie iniekcje kompensacyjne: w podłoże jest wtłaczane spoiwo cementowe, które wypełnia pustki, wzmacnia i stabilizuje podłoże oraz minimalizuje wpływ drążenia na budynki.
Przygotowanie każdego z szachtów – jak zaznacza PKP PLK – wymagało uzgodnień z władzami miasta i właścicielami nieruchomości oraz wcześniejszego usunięcia kolizji podziemnych. Na trasie tunelu między przystankiem Łódź Polesie a dworcem Łódź Fabryczna trzeba będzie wybudować jeszcze kilkanaście podobnych konstrukcji (po drodze znajduje się wiele budynków w złym stanie). Trwa ustalanie warunków dla ich budowy. Konieczne będą przy tym czasowe zamknięcia ulic i chodników.
W oczekiwaniu na zakończenie uzgodnień tarcza znów zostanie zatrzymana. Według PKP PLK następnym miejscem postoju „Katarzyny” będzie oddalona o ok. 100 m podziemna komora serwisowo-postojowa w rejonie ul. Legionów. Czas wstrzymania pracy zostanie też wykorzystany na weryfikację technologii drążenia tunelu pod nieruchomościami w złym stanie technicznym i jej ewentualne zmiany.