Półtora miesiąca po przedstawieniu nowej daty zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi, znamy kolejne szczegóły tej kolejowej inwestycji. Tym razem dotyczą one dużej tarczy TBM Katarzyna, które przez ostatnie miesiące miała przestój.
– Swoją regularną obecnością tutaj chciałbym podkreślić niezwykłą wagę i rolę, jaką będzie odgrywał tunel średnicowy dla układu transportowego w naszym kraju – rozpoczął minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Szef resortu infrastruktury, który gościł na placu budowy przystanku Łódź Polesie przy ulicy Ogrodowej, zwrócił uwagę także na aspekt społeczny. Uruchomienie dużej maszyny drążącej oznacza ten najtrudniejszy etap inwestycji. Maszyna TBM będzie pracowała bowiem w ścisłej śródmiejskiej zabudowie Łodzi, pełnej często wiekowych budynków.
– Zmiana miejsca zamieszkania na czas prac to jest działanie prewencyjne, bardzo mocno zwracamy uwagę na bezpieczeństwo. Stąd zapewnione są cztery różne hotele, żeby mieszkańcy czuli się komfortowo – zaznaczył minister Klimczak.
Całościowe zaawansowanie prac według PKP Polskich Linii Kolejowych wynosi 67 proc. Z najnowszych informacji wynika, że uruchomiona 21 czerwca tarcza TBM Katarzyna dotrze w styczniu 2025 roku do przystanku Łódź Śródmieście, a cały duży, dwutorowy tunel ukończy dwa miesiące później, czyli w marcu.
Potem rozpocznie się etap zabudowy torowiska i sieci trakcyjnej, a także urządzeń sterowania ruchem i systemów bezpieczeństwa. Wykańczane będą także przestrzenie trzech podziemnych przystanków.
Faustyna miała przeciek, Katarzyna przejdzie pod budynkami Biorąc pod uwagę ubiegłoroczny wyciek przy przejściu mniejszej tarczy TBM Faustyny pod aleją Włókniarzy, powstaje pytanie czy podziemne Śródmieście Łodzi nie ukaże podobnych niespodzianek przed maszyną drążącą?
– Proces wzmacniania budynków postępuje w kierunku, w jakim drąży tarcza. Te pierwsze odcinki, pierwsze sekcje, są już zabezpieczone. Sukcesywnie wykonywane są kolejne szachty a w nich iniekcje i wzmacnianie gruntu na kolejnych odcinkach, do których tarcza dotrze w najbliższych miesiącach – tłumaczył Maciej Kaczorek, członek zarządu i dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP PLK.
Jak przyznał Kaczorek przy podziemnych budowach nigdy do końca nie wiadomo, co faktycznie znajdzie się w gruncie. Jednak wykonawca cały czas monitoruje sytuację geologiczną na trasie tunelu. Ewentualny sposób reakcji na taką przeszkodę będzie dostosowywany do jej charakteru.
Tunel średnicowy w Łodzi gotowy w 2026 roku Warto przypomnieć, że
w połowie maja – także w Łodzi – minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz odpowiedzialny za kolej wiceminister Piotr Malepszak, ogłosili nowy termin otwarcia tunelu średnicowego w Łodzi.
Pierwsze pociągi miałyby pojechać z pasażerami w grudniu 2026 roku. Oznacza to, że połączenia przez podziemną trasę kolejową znalazłyby się w rozkładzie jazdy 2026/2027, który w życie wejdzie w połowie wspomnianego miesiąca.