Już wiemy, że termin ostatnio wymieniany m. in. przez samorządowców – marzec bieżącego roku – nie jest realny. Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, zakłada, że duża tarcza znów ruszy za około dwóch miesięcy.
Prace dużej tarczy TBM Katarzyny wstrzymano dwukrotnie jesienią 2024 roku. Pierwszy raz, kiedy 6 i 7 września doszło do
katastrofy budowlanej w kamienicy przy alei 1 Maja 23. W podwórzu runął spory fragment frontowej ściany na wysokości całego czterokondygnacyjnego budynku. Po raz drugi stało się to 10 listopada 2024 roku. To wówczas
okazało się, że z kolejną kamienicą jest problem. Ta pod numerem 21 miałaby osiąść na głębokość 3 cm.
Tunel średnicowy w Łodzi. Jest nowy termin wznowienia prac Od tego czasu maszyna drążąca znajduje się nadal przy alei 1 Maja, chociaż powinna już dotrzeć kilkadziesiąt metrów dalej – pod boisko pobliskiej szkoły podstawowej. Tam pierwotnie zaplanowano postój techniczny na prace konserwacyjne. Ostatnio
wymieniany termin m. in. przez samorządowców – marzec tego roku – nie jest realny.
Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi zakłada teraz, że dopiero za około dwóch miesięcy duża tarcza znów ruszy.– Planujemy na początku kwietnia i maja skończyć czynności będące następstwem katastrofy budowlanej oraz napotkanej anomalii gruntowej. Bo miejsce, w którym jesteśmy dziś, jest konsekwencją tego, co wydarzyło się na początku września 2024 roku – wskazał w rozmowie z łódzką Gazetą Wyborczą dyrektor PBDiM Mińsk Mazowiecki Mariusz Serżysko. – Pełną pracę tarczy, już po przeglądzie, chcemy wznowić w maju – dodał.
Kiedy to się stanie, w pośrednim lub bezpośrednim oddziaływaniu TBM Katarzyny – w drodze do przystanku Łódź Śródmieście – znajdzie się kilka budynków. Przy ulicy Więckowskiego są to: Szkoła Podstawowa nr 36, Łódzkie Kuratorium Oświaty, Muzeum Sztuki i kamienica pod numerem 38. Przy Gdańskiej – budynek Muzeum Sztuki oraz kamienice pod numerami 40, 42 i 44. Przy Wólczańskiej – kamienice i inne budynki pod numerami 17, 19, 21 i 23.
Kiedy koniec prac przy podziemnej trasie kolejowej w Łodzi?Jeszcze niedawno mówiono o grudniu 2026 roku jako o dacie uruchomienia kursów pasażerskich w tunelu. Był to i tak termin dawno po pierwotnie określonym (
2021 r.).
Jednak jesienią ubiegłego roku okazało się, że ta data może być już nieaktualna. – Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie i sprawnie doprowadzili ten proces drążenia do końca. Mówimy w tym momencie [o zakończeniu inwestycji] o 2027 roku –
powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Z kolei na początku lutego tego roku wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi
złożył wniosek przedłużenie terminu realizacji prac o 12 miesięcy, czyli do czerwca 2027 roku. Powodem miałyby być “problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony".
Piotr Wyborski stwierdził, że spółka
czeka na dokumentację potwierdzającą, że ten termin należy wydłużyć. – Dokumentacja, którą przedłożył wykonawca, wymaga uzupełnienia – zaznaczył prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Obecnie pewne jest jedno. Dopóki PKP PLK nie zaakceptuje nowego harmonogramu oraz nie podpisze nowego aneksu z PBDiM, obowiązującym terminem zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi będzie nadal czerwiec 2026 r.