419-tonowa głowica TBM "Faustyny" została wydobyta na powierzchnię z komory końcowej. Maszyna po rozebraniu na części i ich zabezpieczeniu czeka na kolejne zadanie. Tymczasem w jednotorowych tunelach trwa wylewanie drugiej warstwy betonu – informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego.
TBM "Faustyna" zakończyła prace
29 listopada ubiegłego roku. – Wydrążyła 4,5 km jednotorowych tuneli. Wybrała przy tym ponad 200 tysięcy m
3 ziemi i ułożyła blisko 2 tys. betonowych pierścieni. Kończy się proces jej demontażu – informuje PBDiM.
Długość "Faustyny" wynosi 109 metrów, a jej waga – 1359 ton. Przed jej wydobyciem na powierzchnię (podobnie jak przy
przenoszeniu jej przez czynną linię kolejową przed ponad rokiem) konieczne było więc rozebranie maszyny na mniejsze części. Do ich wyciągania z komory końcowej wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe. Na powierzchni są już tarcza i głowica, trwa jeszcze wydobywanie zespołu zaplecza technicznego. Z tunelu należało usunąć także instalacje wentylacyjne, wodne i elektryczne oraz taśmociąg służący do wywożenia urobku.
"Faustyna" została zbudowana przez niemiecką firmę
Herrenknecht AG. – Maszyna okazała się bardzo sprawnym i świetnie działającym urządzeniem. Po rozebraniu i wyjęciu spod ziemi jej elementy są zabezpieczane i chowane pod plandekami. Sprawdzona w trudnym, łódzkim gruncie czeka teraz na kolejne zadania – czytamy w komunikacie PBDiM. Oznacza to, że firma planuje jej odsprzedanie, zapewne innemu wykonawcy inwestycji tunelowej w Polsce lub za granicą.
Tymczasem w trzech pierwszych tunelach jednotorowych wydrążonych przez "Faustynę" trwa wylewanie
betonowej podbudowy torowiska. – Pierwsza warstwa betonowego podłoża, a także elementy systemu odwodnienia są gotowe w trzech tunelach – informuje wykonawca. W ubiegłym tygodniu rozpoczęto też układanie mat antywibracyjnych i wylewanie drugiej warstwy betonu. Po usunięciu wszystkich elementów TBM prace rozpoczną się także w czwartym tunelu. Wiosną mają zacząć pojawiać się pierwsze niewielkie fragmenty torów.
Niestety, wciąż nie uruchomiono drugiej, większej tarczy. Drążąca dwutorowy odcinek tunelu TBM "Katarzyna" została zatrzymana już ponad trzy miesiące temu. O szczegółach piszemy m. in.
tutaj. Trwa też (na razie głównie w mediach)
spór między wykonawcą a inwestorem o przesunięcie terminu ukończenia oraz o wynagrodzenie za inwestycję.