Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna "czeka na kolejne zadania"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PBDiM Mińsk Mazowiecki

Podziel się ze znajomymi:

419-tonowa głowica TBM "Faustyny" została wydobyta na powierzchnię z komory końcowej. Maszyna po rozebraniu na części i ich zabezpieczeniu czeka na kolejne zadanie. Tymczasem w jednotorowych tunelach trwa wylewanie drugiej warstwy betonu – informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego.

TBM "Faustyna" zakończyła prace 29 listopada ubiegłego roku. – Wydrążyła 4,5 km jednotorowych tuneli. Wybrała przy tym ponad 200 tysięcy m3 ziemi i ułożyła blisko 2 tys. betonowych pierścieni. Kończy się proces jej demontażu – informuje PBDiM.

Długość "Faustyny" wynosi 109 metrów, a jej waga – 1359 ton. Przed jej wydobyciem na powierzchnię (podobnie jak przy przenoszeniu jej przez czynną linię kolejową przed ponad rokiem) konieczne było więc rozebranie maszyny na mniejsze części. Do ich wyciągania z komory końcowej wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe. Na powierzchni są już tarcza i głowica, trwa jeszcze wydobywanie zespołu zaplecza technicznego. Z tunelu należało usunąć także instalacje wentylacyjne, wodne i elektryczne oraz taśmociąg służący do wywożenia urobku.

"Faustyna" została zbudowana przez niemiecką firmę Herrenknecht AG. – Maszyna okazała się bardzo sprawnym i świetnie działającym urządzeniem. Po rozebraniu i wyjęciu spod ziemi jej elementy są zabezpieczane i chowane pod plandekami. Sprawdzona w trudnym, łódzkim gruncie czeka teraz na kolejne zadania – czytamy w komunikacie PBDiM. Oznacza to, że firma planuje jej odsprzedanie, zapewne innemu wykonawcy inwestycji tunelowej w Polsce lub za granicą.

Tymczasem w trzech pierwszych tunelach jednotorowych wydrążonych przez "Faustynę" trwa wylewanie betonowej podbudowy torowiska. – Pierwsza warstwa betonowego podłoża, a także elementy systemu odwodnienia są gotowe w trzech tunelach – informuje wykonawca. W ubiegłym tygodniu rozpoczęto też układanie mat antywibracyjnych i wylewanie drugiej warstwy betonu. Po usunięciu wszystkich elementów TBM prace rozpoczną się także w czwartym tunelu. Wiosną mają zacząć pojawiać się pierwsze niewielkie fragmenty torów.

Niestety, wciąż nie uruchomiono drugiej, większej tarczy. Drążąca dwutorowy odcinek tunelu TBM "Katarzyna" została zatrzymana już ponad trzy miesiące temu. O szczegółach piszemy m. in. tutaj. Trwa też (na razie głównie w mediach) spór między wykonawcą a inwestorem o przesunięcie terminu ukończenia oraz o wynagrodzenie za inwestycję.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5