Od listopada 2024 roku tarcza TBM Katarzyna znów nie pracuje. Związane jest to z zawaleniem się jednej z kamienic oraz niestabilnością innego z budynków, który znajduje się w strefie oddziaływania urządzenia. Teraz wymieniany jest nowy termin wznowienia prac przy tunelu średnicowym w Łodzi.
W związku ze zdarzeniami na alei 1 Maja w Łodzi prace drążeniowe zostały wstrzymane. To głównie decyzja wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, ale bez zgody Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dalsze działania nie mogą być prowadzone.
Aktualnie trwają analizy jak zabezpieczyć kolejne budynki, żeby TBM Katarzyna mogła pokonać kolejne metry w stronę boiska pobliskiej podstawówki. Natomiast
mieszkańcy okolicznych budynków nadal są rozlokowani w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Osobom z lokali miejskich nowe lokum zapewnia Urząd Miasta Łodzi z zasobu komunalnego. Osobom, które zamieszkiwały lokale prywatne mieszkania zapewnia wykonawca. Powrót do mieszkań, które nie zostały uszkodzone w wyniku prac tunelowych planowany jest wstępnie na przełomie lutego i marca. Taką przynajmniej informację rozsyłano do mieszkańców na początku stycznia.
Wznowienie prac TBM Katarzyny, a potem postój techniczny – Na ten moment termin jest marcowy, że ta tarcza jednak ruszy. Wszyscy na to czekamy.
Napotkane problemy, które nie były przewidziane powodują to, że ten czas się wydłuża. Tarcza to jest też technologia, zatrzymana wymaga modernizacji wewnątrz – powiedziała 28 stycznia na antenie Radia Łódź Wojewoda Łódzki Dorota Ryl.
Na wspomnianym terenie miałby odbyć się prawie miesięczny postój techniczny. W czasie niego obsługa maszyny ma przede wszystkim wymienić elementy, które zużywają się przy drążeniu w gruncie. Zresztą to nie pierwszy taki "przystanek" na drodze dużej tarczy.
Warto wspomnieć, że to nie jedyny głos, który wskazywał koniec pierwszego kwartału 2025 roku, jako potencjalny termin wznowienia prac. Połowę marca kilkanaście dni temu wskazywał także Dariusz Joński z Koalicji Obywatelskiej. – 15 marca wznowiona jest tarcza i mam nadzieje, że te 960 metrów pokona do października [2025 roku] i
zamkniemy temat pierwszego tunelu – mówił w TVP Łódź europoseł i członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
"Rynek Kolejowy" poprosił PBDIM o potwierdzenie tych informacji. Czekamy na odpowiedź Piotra Grabowskiego, rzecznika budowy tunelu średnicowego w Łodzi.
Przez budowę tunelu nie jeżdżą tramwaje i autobusy MPK Na zlecenie wykonawcy tunelu średnicowego - PBDiM - od 10 stycznia weekendowo prowadzone są prace wodociągowe na ul. Gdańskiej. Te miałby zakończyć się z początkiem marca. Bez nich dalsze prace przy drążeniu tunelu średnicowego nie mogłyby być prowadzone. Na czas prac na cztery dni wstrzymywany jest ruch tramwajów i autobusów po wspomnianej ulicy.
Tarcza Katarzyna musi przejść pod al. 1 Maja a dalej pod ulicami Więckowskiego, Gdańską i Wólczańską, gdzie przy skrzyżowaniu Zielona – Zachodnia - Kościuszki znajduje się przystanek Łódź Śródmieście. Po drodze maszyna TBM przejdzie pod Szkołą Podstawową nr 36, siedzibą Muzeum Sztuki oraz kolejnymi kamienicami.