Termin oddania łódzkiego tunelu średnicowego do użytku to nadal przyszły rok – zapewnia rzecznik PKP PLK. Mimo przeszkód w postaci przeciągających się uzgodnień co do budowy najważniejszego przystanku oraz choroby niektórych pracowników trwają przygotowania do uruchomienia tarcz. Inwestycja ma znacząco poprawić możliwości uruchamiania połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych w łódzkim węźle.
Przed ponad tygodniem, gdy pojawiły się informacje o
przesunięciu o przeszło miesiąc rozpoczęcia budowy przystanku Łódź Śródmieście w łódzkim tunelu średnicowym, wysłaliśmy pytania w tej sprawie do PKP PLK. Chcieliśmy dowiedzieć się od inwestora, z jakimi dokładnie gestorami sieci podziemnych należy uzgodnić prace (uzgodnienia te były
podawane przez wykonawcę, PBDiM Mińsk Mazowiecki, jako przyczyna opóźnienia). Spytaliśmy, czy przyczyny leżą po stronie inwestora, czy też wykonawcy lub są niezależne od nich obu. Interesowało nas ponadto, czy przesunięcie o miesiąc terminu rozpoczęcia prac przy budowie przystanku będzie miało wpływ na termin oddania tunelu do użytku, a jeśli tak – jaki jest obecnie realny termin zakończenia inwestycji.
Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec nie udzielił odpowiedzi na te pytania (z wyjątkiem ostatniego: według zarządcy infrastruktury planowane zakończenie inwestycji nadal ma nastąpić w 2022 r.). Podał za to szereg szczegółowych informacji technicznych na temat inwestycji i jej zaawansowania. – W procesie uruchamiania maszyn TBM uzupełniane są elementy wyposażenia pomocniczego, które są niezbędne do „wejścia” tarczy w grunt. Przeprowadzono dokładną konfigurację wszystkich systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych. Wykonawca powierzył to zadanie doświadczonym specjalistom – informuje Siemieniec.
Przy ul. Odolanowskiej powstała specjalna konstrukcja, konieczna do wejścia tarczy TBM w grunt i „odepchnięcia się” na początku drążenia. – Tzw. ściana okularowa pozwoli na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia i odpowiednią szczelność przy wchodzeniu tarczy w grunt – mówi rzecznik PKP PLK. Część zastosowanej konstrukcji będzie mogła być wykorzystana ponownie. Sam termin rozpoczęcia drążenia i montażu pierwszych elementów obudowy tunelu przesunięto – jak już pisaliśmy – ponieważ u kluczowych pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad pracą TBM
wykryto zakażenie COVID-19. Trwa jednak gromadzenie betonowych tubingów, z których powstanie obudowa tunelu – pierwsze potrzebne do startu zapasy są już na placu budowy. Kolejne powstają w zakładzie w Mszczonowie.
W rejonie przyszłego przystanku Łódź Polesie (rejon skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego) wykonawca
przejął już teren i rozpoczął przygotowania do budowy. Nieco dalej, przy Skarpowej, powstaje natomiast komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM (a przy Stolarskiej i Odolanowskiej – komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza). Trwa też budowa komory rozgałęźnej w miejscu przyszłego rozwidlenia tunelu dwutorowego na cztery nitki jednotorowe (zaplanowano ją w okolicy alei Włókniarzy).
– Dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu lokatorów pojedynczych budynków na trasie drążenia tunelu wykonawca przewidział możliwość czasowej zmiany lokum na około 3-5 dni i zapewnienie pobytu w hotelu –
przypomina Siemieniec. Mieszkania będą zabezpieczone całodobowo. Przedstawiciele PBDiM mają z wyprzedzeniem kontaktować się z mieszkańcami poszczególnych nieruchomości.