Konsorcjum Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego złożyły najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Cena oferty wyniosło 1 590 390 000 zł brutto. Aż cztery oferty zostały odrzucone.
Propozycja Energopolu oraz PBDiM zdobyła maksymalną liczbę punktów zarówno za cenę, jak i za termin realizacji oraz okres gwarancji. Na drugim miejscu znalazła się oferta Torpolu i Astaldi (wykonawcy budowy podziemnej stacji Łódź Fabryczna), której zabrakło do zwycięzcy niecałych trzech punktów, przyznawanych za cenę. PKP PLK odrzuciły oferty złożone przez konsorcjum Gulermak i Mostów Łódź, Impresa Pizzarotti, IDS_BUD oraz Dogus Insaat.
Tunel między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z odnogą do stacji Łódź Żabieniec ma umożliwiać jazdę z prędkością maksymalną 100 km/h. Nawierzchnia w tunelu będzie bezpodsypkowa, wybudowana z użyciem szyn 60E1 i podpór blokowych. Na łukach przewidziano zastosowanie smarownic. Docelowy układ głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna musi uwzględniać przyszłościową dobudowę tunelu linii KDP przy minimalizacji zakresu robót traconych”. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.
W tunelu znajdą się dwa przystanki osobowe. Obiekt pod roboczą nazwą Łódź Zielona (lub „Łódź Centrum”) pod skrzyżowaniem al. Kościuszki z Zieloną ma mieć trzy podziemne poziomy połączone windami, schodami ruchomymi i stałymi z funkcją ewakuacji. Na poziomie -3 zaplanowano dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm, węzły sanitarne i pomieszczenia techniczne. Dwa pozostałe będą miały głównie funkcję komunikacyjną, przy czym na jednym z nich będzie możliwe prowadzenie usług lub handlu. Wyjścia na powierzchnię będą rozlokowane wzdłuż ul. Zielonej. W podobny sposób zaplanowano przystanek Łódź Ogrodowa (rejon skrzyżowania Ogrodowa – Karskiego, zapewne na terenie CH Manufaktura). Więcej informacji na temat układu tunelu zawarliśmy
tutaj.