Maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Z tej okazji PKP PLK zorganizowały spotkanie prasowe. Prace budowlane mają zakończyć się w 2023 r., ale faza wyposażania w konieczne systemy oraz testów potrwa kolejny rok. W efekcie tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025 – to najnowszy harmonogram budowy tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.
– Na rok 2024 przejdą kwestie związane z testami i odbiorami, a także montaż wyposażenia. Chcemy, by komunikacja kolejowa w tunelu pojawiła się w rozkładzie jazdy 2024/2025 – poinformował nas członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Jak sprecyzował, chodzi – między innymi – o wykańczanie systemów oddymiania i przeciwpożarowych.
Wśród możliwych zagrożeń dla harmonogramu wymienił ewentualne zmiany przepisów budowlanych i branżowych. – Doświadczenia z przebudowy odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna pokazuje, że takie zmiany wymagań wiążą się z dużym ryzykiem wydłużenia terminu oddania do eksploatacji. Na razie jednak sytuacja wydaje się opanowana – stwierdził.
Początkowo tunel średnicowy Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec miał zostać oddany do użytku w grudniu roku 2021. Pierwszą poważną przeszkodą były
problemy finansowe ówczesnego lidera konsorcjum wykonawczego (Energopol Szczecin), zakończone jego upadłością. Później
pandemia COVID-19 opóźniła rozpoczęcie drążenia tunelu oraz wydanie
pozwolenia na budowę najważniejszego przystanku. Na domiar złego warunki geologiczne na wyznaczonej trasie okazały się trudniejsze, niż sugerowały to badania przed rozpoczęciem inwestycji. Ostatnio część prac w rejonie budowanego przystanku Łódź Śródmieście została wstrzymana w związku z
odkopaniem fundamentów XIX-wiecznej synagogi, zniszczonej przez okupantów podczas II wojny światowej.