Od piątku liderem konsorcjum budującego łódzki tunel średnicowy jest PBDiM Mińsk Mazowiecki – wynika z informacji, jaką otrzymaliśmy z biura prasowego firmy. Dotychczasowy lider – Energopol Szczecin – według przedstawicieli PBDiM stracił zdolność do pełnienia tych funkcji z powodu problemów finansowych, spowodowanych złożeniem wniosku o upadłość. Rzecznik Energopolu podkreśla, że zmiana ma charakter czasowy, i zaprzecza nieprawidłowościom, na które powołuje się PBDiM.
Pod odpowiedzią na pytania RK w tej sprawie podpisali się członkowie zarządu firmy: Mariusz Serżysko i Ewa Werengowska. Jak podkreślają, przejęcie funkcji lidera było zgodne z zapisami umowy konsorcjum. Decyzję taką argumentują troską o terminową realizację inwestycji wobec ujawnionych na początku lipca informacji na temat problemów finansowych Energopolu, które wymusiły złożenie
wniosku o upadłość spółki. – Spółka Energopol Szczecin SA zaprzestała faktycznego wykonywania funkcji lidera konsorcjum, realizacji zobowiązań finansowych konsorcjum oraz przekazywania jakichkolwiek informacji o stanie realizacji kontraktu – twierdzą przedstawiciele PBDiM. Informacje te stoją w zdecydowanej sprzeczności z wypowiedziami rzecznika Energopolu, który wielokrotnie zapewniał, że kontraktowi nic nie zagraża, a także z deklaracjami inwestora –
PKP PLK.
Członkowie zarządu PBDiM zapewniają, że – oprócz poinformowania Energopolu i PKP PLK o fakcie przejęcia funkcji lidera – firma natychmiast rozpoczęła wykonywanie nowych obowiązków. – Spółka nasza podjęła rozmowy z dostawcą maszyn TBM w celu zagwarantowania jak najszybszej dostawy maszyn z fabryki w Niemczech na budowę. (…) zajęła się wszystkimi bieżącymi sprawami związanymi z realizacją kontraktu, w tym ustaliła zasady dalszej pracy projektantów i przystąpiła do weryfikacji całości rozliczeń finansowych konsorcjum i wydatków poczynionych przez byłego lidera konsorcjum w związku z inwestycją – wyliczają przedstawiciele spółki.
- Porozumienie o przejęciu funkcji lidera przez PBDiM zostało zawarte. Ma ono formę aneksu do umowy konsorcjum - potwierdza rzecznik Energopolu Piotr Żak. Zwraca jednak uwagę, że ma ono charakter czasowy - ponowne objęcie funkcji lidera ma nastąpić po zakończeniu procesu restrukturyzacji spółki. Wniosek w tej sprawie ma być rozpatrywany przez Wydział Gospodarczy Sądu Okręgowego w Szczecinie 30 października. Żak zdecydowanie zaprzecza, jakoby Energopol przestał wywiązywać się z obowiązków lidera.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska z odnogą do stacji Łódź Żabieniec podpisano
28 grudnia 2017 r. Termin oddania podziemnej linii do użytku wyznaczono na grudzień 2021 r., co jednak wobec opóźnienia rozpoczęcia prac budowlanych staje się coraz mniej prawdopodobne. Pierwsze elementy infrastruktury towarzyszącej miały zacząć powstawać już w ubiegłym roku, a komora startowa –
w czerwcu bieżącego, podczas gdy prace przygotowawcze
rozpoczęto dopiero w sierpniu. Niedawno informowaliśmy o
uzgodnieniu listy inwestycji na styku infrastruktury kolejowej z miejską, którą Łódź sfinansuje z miejskiego budżetu w ramach ekwiwalentu za wybudowanie strategicznie ważnego przystanku Łódź Śródmieście.