Po przeniesieniu na drugą stronę linii kolejowej 15 tarcza TBM „Faustyna” zaczęła drążyć kolejną nitkę tunelu jednotorowego. Większa z dwóch maszyn zostanie ponownie uruchomiona w drugim kwartale. Kształtu nabierają też trzy podziemne przystanki – informują PKP PLK.
Drążony obecnie tunel połączy komorę technologiczną przy ul. Żniwnej z komorą rozjazdową przy przystanku Łódź Koziny. Jego długość będzie wynosiła ok. 750 m, a średnica obudowy – 8,5 m. Czwarty tunel jednotorowy ma liczyć 696 m długości. Oba, jak wynika z
oficjalnego harmonogramu, mają być gotowe jeszcze w tym roku. Dla porównania: budowa dwóch pierwszych nitek (o długości 680 i 852 m) trwała od czerwca 2021 do grudnia 2023 r. Należy jednak wziąć pod uwagę, że wiercenie odbywało się wówczas z przerwami.
Rozpoczęcie drążenia było poprzedzone
szeroko przez nas opisywaną operacją przenoszenia ogromnych elementów tarczy (najcięższy z nich ważył 419 ton) nad czynną linią kolejową. Do pracy tej zatrudniono dwa żurawie o udźwigu 650 i 550 ton. Poszczególne zespoły maszyny musiały być transportowane w nocy, podczas kilkugodzinnej przerwy w ruchu pociągów, bez demontażu sieci trakcyjnej (z wyjątkiem pojedynczych elementów). Cały proces, połączony z rutynowym przeglądem i wymianą zużytych elementów tarczy, udało się zakończyć – zgodnie z zapowiedziami – przed końcem lutego.
Tymczasem druga łódzka maszyna TBM – przeznaczona do drążenia odcinka dwutorowego „Katarzyna” – od września ubiegłego roku
stoi w bloku postojowo-technicznym w okolicy ul. Mielczarskiego. – Wznowienie drążenie dużego tunelu, planowane na drugi kwartał, zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna – zapowiadają PKP PLK. Budowa szachtów do iniekcji gruntu (na razie wykonano dwa, trwa drążenie trzeciego) ma zapobiec uszkadzaniu kamienic nad budowanym tunelem. Terminy budowy kolejnych będą dopiero uzgadniane z władzami Łodzi oraz innymi właścicielami nieruchomości. Inwestor podkreśla, że pieniądze na ten cel zostały zabezpieczone.
Jak informuje zarządca infrastruktury, na budowie przystanku Łódź Śródmieście pod skrzyżowaniem al. Kościuszki i Zielonej trwa usuwanie kolizji z infrastrukturą podziemną (podobnie jak przy zachodniej głowicy dworca Łódź Fabryczna, gdzie powstaje też przyszła komora demontażowa dla TBM „Katarzyny”). Potem zaczną powstawać ściany szczelinowe i płyta stropowa. Na przystanku Łódź Polesie wkrótce rozpocznie się wylewanie płyty dennej. Na trzecim przystanku (Łódź Koziny) wykonawca kontynuuje wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2.